
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 949
Dnia 01.10.2021r. w klasach I-III odbyły się warsztaty ,,Bricks 4 Kidz- czyli klocki dla dzieci” prowadzone przez wykwalifikowanych animatorów zachęcających dzieci do projektowania , konstruowania, a także programowanie z klocków lego. Na zajęciach dzieci pracowały w parach i korzystały z jednego zestawu klocków w celu rozbudzenia umiejętności współpracy. Obowiązkiem uczniów podczas zajęć było także rozłożenie zbudowanego modelu i uporządkowanie klocków w specjalnych pudełkach w taki sposób, w jakim znajdowały się na początku zajęć.
Nasi uczniowie poprzez doskonałą zabawę klockami lego nabyli nowych umiejętności.

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1337
01 października 2021 r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Sarnowie odbyło się pasowanie na czytelnika uczniów klasy drugiej ze Szkoły Podstawowej w Sarnowie. Pasowanie to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki. Głównym celem tej uroczystości jest promowanie czytelnictwa i zachęcenie najmłodszych czytelników do korzystania z jej zbiorów, a także wyrabianie prawidłowych nawyków czytelniczych i rozbudzenie szacunku do książek. Dzieci zwiedziły pomieszczenia biblioteki, zapoznały się z bogatym księgozbiorem oraz z zasadami korzystania z czytelni i biblioteki. Wysłuchały próśb książki i złożyły uroczyste ślubowanie. Następnie każde dziecko zostało pasowane na czytelnika biblioteki poprzez dotknięcie jego ramienia kolorową księgą. Na pamiątkę tego doniosłego wydarzenia wszyscy otrzymali pamiątkowy dyplom, kolorowe zakładki i słodki upominek.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1011
Święto Pieczonego Ziemniaka
Jesień to czas zbiorów ziemniaków, a przy tym świetna okazja do wspólnej zabawy i zorganizowania spotkania integracyjnego.
Tego dnia główną atrakcją były pieczonki, których degustacja na powietrzu przyniosła wszystkim dużo radości.
Dzień Chłopaka
Z okazji Dnia Chłopaka radośnie zrobiło się wśród uczniów klasy 4b. Dziewczynki złożyły swoim kolegom życzenia. Nie zabrakło prezentów – tym razem były to podkładki pod telefony. W tym dniu dla chłopców zostały przygotowane zabawy m.in. jedzenie bez użycia rąk ptysiów, które ujawniły spryt niektórych chłopaków.
Wszystkim chłopcom życzymy dużo uśmiechu.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1326
REGULAMIN KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
Termin: 28 października 2021
Miejsce: ZSP nr 2 w Sarnowie
I.Zasady organizacji konkursu:
-
Pierwszy stopień konkursu jest przeprowadzany w formie pisemnej.
-
Podczas pracy z arkuszem konkursowym uczeń nie może korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych.
-
Do sali, w której odbywają się eliminacje konkursowe, uczeń nie może wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych.
-
Uczestnicy konkursu mogą wnieść na salę, w której odbywa się konkurs, wyłącznie małą butelkę wody.
II. Cele organizacji konkursu:
1. Doskonalenie sprawności czytania, pisania oraz korzystania z informacji.
2. Upowszechnianie czytelnictwa i rozwój kompetencji czytelniczych uczniów.
3. Rozwijanie humanistycznych zainteresowań uczniów szkół podstawowych.
4. Wdrażanie do samokształcenia i podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój.
5. Stwarzanie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji uzdolnień i samorealizacji.
III. Zakresy wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury do I etapu
Uczeń:
-
Określa
-
tematykę oraz problematykę utworu.
-
nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi.
-
Rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje
w utworze.
-
Wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas
i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje zależności między zdarzeniami.
-
Rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.
-
Określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym: tytułu, podtytułu, motta, puenty.
-
Wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
-
Rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego.
-
Określa cechy powieści: obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej, podróżniczej, sensacyjnej, opowiadania, dziennika, pamiętnika.
-
Rozpoznaje cechy dialogu, monologu, opowiadania, opisu.
-
Zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst).
-
Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne (np.: obraz, plakat, rzeźba, grafika).
-
Identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy tekstów: informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy.
-
Odróżnia informacje o faktach od opinii.
-
Porównuje utwory literackie lub ich fragmenty pod względem treści i formy.
-
Wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych.
-
Charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.
-
Rozpoznaje metaforę, ożywienie, uosobienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę, peryfrazę i określa ich funkcje.
-
Wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren.
-
Rozróżnia wiersz biały od rymowanego.
-
Wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe.
-
Wozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach.
-
Dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy i objaśnia ich role w utworach literackich.
-
Wskazuje i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie i w innych tekstach.
-
Używa środków językowych charakterystycznych dla perswazji, tworząc własny tekst.
-
Formułuje tezę oraz hipotezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje stanowisko.
-
Zna i stosuje związki frazeologiczne związane tematycznie z pojęciami: podróż, przygoda, wyspa, przyjaźń.
-
Wskazuje różnice między tekstem literackim a jego adaptacją/ekranizacją.
-
Wykorzystuje wiedzę o języku :
-
rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące;
-
rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe;
-
buduje wskazane w punktach 31 a) oraz 31 b) wypowiedzenia i je przekształca;
-
rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy;
-
wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników;
-
rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
-
rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa ich funkcje w wypowiedzi;
-
stopniuje przymiotniki i przysłówki;
-
oddziela temat fleksyjny od końcówki;
-
wskazuje oboczności oraz tematy oboczne w odmianie rzeczownika;
-
stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
-
odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
ł. rozumie znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
-
rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz określa ich funkcje w tekście;
-
poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
-
stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
-
wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby.
-
Tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
-
opowiadanie;
-
opis, we tym: bohatera, przedmiotu, dzieła sztuki, krajobrazu, przeżyć.
-
list prywatny i oficjalny;
-
ogłoszenie;
-
podziękowania;
-
gratulacje;
-
zaproszenie,
-
przemówienie;
-
sprawozdanie;
-
instrukcja;
k. pamiętnik, dziennik;
l. charakterystyka postaci;
ł. notatka w różnej formie (np. notatka encyklopedyczna, plan)
-
Sporządza odtwórcze i twórcze plany ramowy oraz szczegółowy.
-
Zna zasady budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
-
Stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia, wyolbrzymienia.
-
Zna i stosuje reguły ortografii oraz interpunkcji.
-
Korzysta ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w internecie.
IV. Literatura:
Aleksander Fredro „Zemsta”
Jan Kochanowski : fraszki, pieśni, treny
V. Kryteria kwalifikacji uczestników konkursu
1) do pierwszego stopnia przystępują uczniowie na zasadzie dobrowolności;
2) do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali 85%wymaganych punktów
VI.Obserwacje pracy komisji konkursowych
1. W pracach komisji konkursowych mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów, pracownicy Kuratorium Oświaty w Katowicach, doradcy metodyczni i konsultanci Regionalnych Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w: Katowicach, Częstochowie, Rybniku i Bielsku-Białej, posiadający upoważnienie odpowiednio – dyrektora wydziału lub dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli, w której odbywa się organizacja konkursu.
2. Zakres obserwacji obejmuje prawidłowość przeprowadzenia konkursu na danym stopniu.

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1190
KLEKSOGRAFIA w klasie 4 A
Chyba wszyscy pamiętają sławną lekcję kleksografii przedstawioną w książce pt. "Akademia Pana Kleksa". Uczniowie z klasy 4a też mieli okazję przenieść się w świat fantazji i uczenia się obchodzenia z atramentem.
Zabawa polegała na robieniu dużych kleksów na arkuszu papieru, który następnie składano na połowę i odczytywano różne obrazy. Wśród kleksów znalazły się motyle, robaki, pudełko z kokardą i różne owady.
Dzięki nietypowej lekcji języka polskiego mogliśmy choć na chwilę przenieść się w magiczny świat Ambrożego Kleksa.

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1093
Dzień Chłopaka w klasie IIIb w całości przygotowały i poprowadziły nasze dziewczyny. Po krótkim powitaniu, życzeniach i wręczeniu prezentów, rozpoczęły się zadania dla chłopców.
Chłopcy musieli zmierzyć się z namalowaniem domu i samochodu z zasłoniętymi oczami oraz odgadnięciu wybranych marek samochodów. Humory dopisywał wszystkim przez cały czas. Dodatkowo chłopcy otrzymali na zakończenie po zaliczeniu wszystkich zadań Dyplom Wspaniałego Chłopaka .

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1319
W słoneczny poranek 23września 2021r. na placu szkolnym ułożony został stos drewna. Był to znak rozpoczęcia obchodów „Święta pieczonego ziemniaka w klasie IIIb”. Spotkanie obfitowało w dobrym humorze, który dopisywał przez cały dzień.
Uczestnicy sadzili i zbierali kartofelki, brali udział w zabawach ruchowych. Po doskonałej zabawie nadszedł czas na degustację smakowitych ziemniaków pieczonych na ognisku, nad którymi dzielnie czuwali rodzice naszych uczniów. Obchody tego święta stanowią doskonałą okazję do aktywnego spędzania czasu wolnego dzieci w atmosferze przepełnionej humorem i dobrą zabawą. Bardzo dziękujemy rodzicom za pomoc w organizacji.
Zapraszamy na kolejne święto za rok!

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 1181
W piątek 24 września, w ramach kampanii społecznej Wód Polskich „Wody To Nie Śmietnik”, odbyło się sprzątanie zbiornika Kuźnica Warężyńska, czyli popularnej w całym regionie Pogorii IV. Organizatorzy zaprosili do udziału między innymi okoliczne szkoły. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Sarnowie po raz kolejny stanęli na wysokości zadania i udowodnili, że ekologia jest ważna w ich codziennym życiu.
Młodzież szkolna przybyła na miejsce zbiórki. Po oficjalnym rozpoczęciu organizatorzy rozdali rękawiczki, worki na śmieci, mapki sytuacyjne i wszyscy wyruszyli w teren sprzątać. Już po pierwszych minutach okazało się, że jest co zbierać. Worki błyskawicznie wypełniały się butelkami, papierkami, puszkami i innymi odpadami. Po wykonaniu zadania przewidziano dodatkowe atrakcje, między innymi pokazy sprzętu służb mundurowych oraz ekologiczne quizy z nagrodami dla dzieci i młodzieży.
Czynny udział w tej kampanii dał uczniom do zrozumienia jak wiele jest śmieci wokół nas. Wszyscy wrócili z przekonaniem, że poprzez codzienne zaangażowanie można poprawić czystość naszego otoczenia.

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 936
W dniu 23 września uczniowie klas siódmych Naszej Szkoły mieli okazję uczestniczyć w warsztatach ekologicznych w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego w Będzinie. Zajęcia odbywały się w ramach międzynarodowej kampanii Sprzątanie Świata.
W pierwszej części warsztatów dzieci uczestniczyły w prelekcji. Poznały zasady segregacji odpadów, sposoby na ograniczenie ich ilości, oraz wpływ na środowisko.
W drugiej części zaproszono uczniów do aktywnego uczestnictwa. Zadanie polegało na zapoznaniu się z techniką wyplatania papierowej wikliny. Jest to rodzaj kreatywnego recyklingu, gdzie z makulatury tworzy się różnego rodzaju dekoracje, przedmioty codziennego użytku, biżuterię i wiele innych.
Warsztaty odbyły się w przyjaznej atmosferze i zostały pozytywnie odebrane przez uczniów.

- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 768
W roku szkolnym 2021/2022 nasz szkoła przystąpiła do VI edycji ogólnopolskiej kampanii o temetyce historycznej "BohaterON – włącz historię!"
Celem kampanii jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego, edukacja społeczeństwa, a także promocja patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
Projekt jest realizowany pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki, Pełnomocnika Rządu Polityki Młodzieżowej oraz Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem.