W dniach 5–16 maja 2025 r. trzy przedstawicielki grona pedagogicznego ZSP nr 2 w Sarnowie miały niezwykłą okazję uczestniczyć w intensywnym, 10-dniowym kursie szkoleniowym pt. „Edukacja na świeżym powietrzu dla nauczycieli”, który odbył się na malowniczej Teneryfie. Był to nie tylko czas zdobywania wiedzy i nowych kompetencji, ale również głęboko immersyjne doświadczenie, które pozwoliło połączyć teorię z praktyką w jednym z najpiękniejszych zakątków Europy. Szkolenie odbyło się w ramach realizacji przedsięwzięcia „Razem dla lepszego jutra” realizowanego w ramach projektu "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Jednym z filarów kursu było zrozumienie i zastosowanie zasad edukacji na świeżym powietrzu. Duży nacisk położono również na integrację interdyscyplinarną – łączenie w jedną całość zagadnień z języka polskiego, matematyki, nauk przyrodniczych, historii czy geografii poprzez aktywności terenowe. Kurs wyposażył nauczycieli w narzędzia pozwalające skutecznie włączać środowisko zewnętrzne do codziennej praktyki dydaktycznej. Nauczyciele zdobyli wiedzę, która pozwala projektować strategie pedagogiczne odpowiadające potrzebom uczniów w plenerze.
Podczas kursu uczestnicy rozwijali umiejętność tworzenia elastycznych, angażujących planów lekcji, które można dostosować do różnych warunków pogodowych i terenowych. Prowadzili dzienniki refleksji, brali udział w tzw. "matematycznych poszukiwaniach skarbów", spacerach z zadaniami edukacyjnymi, a nawet wspinali się po górach – wszystko po to, by doświadczyć w praktyce, jak uczniowie mogą uczyć się przez działanie. Zajęcia prowadzone były zarówno w formie interaktywnych warsztatów, jak i praktycznych sesji terenowych, co umożliwiło zanurzenie się w idei edukacji outdoorowej w sposób pełen zaangażowania i autentyczności. Kurs pokazał także, jak technologia może wspierać edukację w plenerze. Nauczyciele poznali sposoby wykorzystania aplikacji i narzędzi cyfrowych w planowaniu i realizacji lekcji na zewnątrz. Ponadto, ogromną wartością była edukacja ekologiczna – odwiedzanie lokalnych inicjatyw przyjaznych środowisku, uczyło, jak kształtować u uczniów świadomość ekologiczną i postawę prospołeczną.
Udział w kursie na Teneryfie był nie tylko okazją do poszerzenia kompetencji zawodowych, ale przede wszystkim do spojrzenia na edukację z nowej perspektywy. Uczestnicy nauczyli się, jak wykorzystywać naturę jako przestrzeń do nauki, jak projektować zajęcia rozwijające u uczniów kreatywność, współpracę i odpowiedzialność za środowisko.