REGULAMIN KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
Termin: 28 października 2021
Miejsce: ZSP nr 2 w Sarnowie
I.Zasady organizacji konkursu:
-
Pierwszy stopień konkursu jest przeprowadzany w formie pisemnej.
-
Podczas pracy z arkuszem konkursowym uczeń nie może korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych.
-
Do sali, w której odbywają się eliminacje konkursowe, uczeń nie może wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych.
-
Uczestnicy konkursu mogą wnieść na salę, w której odbywa się konkurs, wyłącznie małą butelkę wody.
II. Cele organizacji konkursu:
1. Doskonalenie sprawności czytania, pisania oraz korzystania z informacji.
2. Upowszechnianie czytelnictwa i rozwój kompetencji czytelniczych uczniów.
3. Rozwijanie humanistycznych zainteresowań uczniów szkół podstawowych.
4. Wdrażanie do samokształcenia i podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój.
5. Stwarzanie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji uzdolnień i samorealizacji.
III. Zakresy wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury do I etapu
Uczeń:
-
Określa
-
tematykę oraz problematykę utworu.
-
nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi.
-
Rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje
w utworze.
-
Wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas
i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje zależności między zdarzeniami.
-
Rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.
-
Określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym: tytułu, podtytułu, motta, puenty.
-
Wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
-
Rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego.
-
Określa cechy powieści: obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej, podróżniczej, sensacyjnej, opowiadania, dziennika, pamiętnika.
-
Rozpoznaje cechy dialogu, monologu, opowiadania, opisu.
-
Zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst).
-
Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne (np.: obraz, plakat, rzeźba, grafika).
-
Identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy tekstów: informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy.
-
Odróżnia informacje o faktach od opinii.
-
Porównuje utwory literackie lub ich fragmenty pod względem treści i formy.
-
Wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych.
-
Charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.
-
Rozpoznaje metaforę, ożywienie, uosobienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę, peryfrazę i określa ich funkcje.
-
Wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren.
-
Rozróżnia wiersz biały od rymowanego.
-
Wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe.
-
Wozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach.
-
Dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy i objaśnia ich role w utworach literackich.
-
Wskazuje i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie i w innych tekstach.
-
Używa środków językowych charakterystycznych dla perswazji, tworząc własny tekst.
-
Formułuje tezę oraz hipotezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje stanowisko.
-
Zna i stosuje związki frazeologiczne związane tematycznie z pojęciami: podróż, przygoda, wyspa, przyjaźń.
-
Wskazuje różnice między tekstem literackim a jego adaptacją/ekranizacją.
-
Wykorzystuje wiedzę o języku :
-
rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące;
-
rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe;
-
buduje wskazane w punktach 31 a) oraz 31 b) wypowiedzenia i je przekształca;
-
rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy;
-
wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników;
-
rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
-
rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa ich funkcje w wypowiedzi;
-
stopniuje przymiotniki i przysłówki;
-
oddziela temat fleksyjny od końcówki;
-
wskazuje oboczności oraz tematy oboczne w odmianie rzeczownika;
-
stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
-
odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
ł. rozumie znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
-
rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz określa ich funkcje w tekście;
-
poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
-
stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
-
wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby.
-
Tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
-
opowiadanie;
-
opis, we tym: bohatera, przedmiotu, dzieła sztuki, krajobrazu, przeżyć.
-
list prywatny i oficjalny;
-
ogłoszenie;
-
podziękowania;
-
gratulacje;
-
zaproszenie,
-
przemówienie;
-
sprawozdanie;
-
instrukcja;
k. pamiętnik, dziennik;
l. charakterystyka postaci;
ł. notatka w różnej formie (np. notatka encyklopedyczna, plan)
-
Sporządza odtwórcze i twórcze plany ramowy oraz szczegółowy.
-
Zna zasady budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
-
Stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia, wyolbrzymienia.
-
Zna i stosuje reguły ortografii oraz interpunkcji.
-
Korzysta ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w internecie.
IV. Literatura:
Aleksander Fredro „Zemsta”
Jan Kochanowski : fraszki, pieśni, treny
V. Kryteria kwalifikacji uczestników konkursu
1) do pierwszego stopnia przystępują uczniowie na zasadzie dobrowolności;
2) do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali 85%wymaganych punktów
VI.Obserwacje pracy komisji konkursowych
1. W pracach komisji konkursowych mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów, pracownicy Kuratorium Oświaty w Katowicach, doradcy metodyczni i konsultanci Regionalnych Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w: Katowicach, Częstochowie, Rybniku i Bielsku-Białej, posiadający upoważnienie odpowiednio – dyrektora wydziału lub dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli, w której odbywa się organizacja konkursu.
2. Zakres obserwacji obejmuje prawidłowość przeprowadzenia konkursu na danym stopniu.