„Z patronem szkoły przez świat”
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
I.Założenia organizacyjne
Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4, 6b, ZSP nr 2 w Sarnowie oraz częściowo do całej społeczności szkolnej (konkursy).
Autor innowacji: Małgorzata Borowiecka
Innowacja pt. „Z patronem szkoły przez świat” składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów klas 4,6b ZSP nr 2 w Sarnowie. Tematyka innowacji będzie realizowana podczas zajęć z języka polskiego oraz na godzinie wychowawczej.
Założenia
Wychowanie polega na świadomym i celowym kształtowaniu osobowości człowieka. Chcemy, aby uczniowie akceptowali i naśladowali określone postawy życiowe. Patron szkoły jest niewątpliwie wzorem osobowościowym, modelem wychowawczym, znakomitym wzorem do naśladowania. Praca wokół bohatera szkoły jest procesem długofalowym i wymagającym systematyczności. Należy korzystać z każdej okazji, aby osiągnąć cele wychowawcze.
Korzystając z chęci uczniów do zabawy i rywalizacji można przygotować zajęcia z języka polskiego, które będą realizowane poza „ławką szkolną”. Chciałabym wykorzystać umiejętności uczniów do aktywnego prezentowania swoich talentów, zainteresowań i pasji. Taki sposób prowadzenia zajęć z języka polskiego stanowi istotny element urozmaicający i ożywiający zajęcia obowiązkowe.
Uważam, że wprowadzając aktywizujące formy pracy z uczniami, spowoduje to większe zaangażowanie na lekcji, wpłynie na zapamiętywanie wiadomości oraz integrację grupy.
Dlatego głównym założeniem innowacji jest rozwijanie kompetencji kluczowych, realizacja zagadnień z podstawy programowej, integracja grupy, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły.
Innowacja pedagogiczna będzie realizowana głównie na terenie szkoły.
- Cele innowacji
Cel główny:
Głównym celem innowacji jest pokazanie uczniom dokonań literackich patrona szkoły, przybliżenie jego biografii poprzez różnorodne działania, które wpłyną na zrozumienie literatury (prozy) przez dzieci.
Cele szczegółowe:
- Wprowadzenie młodzież w świat literatury i języka.
- Doskonalenie umiejętności głośnego i cichego czytania.
- Budzenie zaciekawienia literaturą i językiem ojczystym.
- Stwarzanie możliwości dzielenia się własnymi umiejętnościami.
- Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej, pozaszkolnej.
- Podejmowanie działań twórczych.
- Kształcenie umiejętności słuchania.
- Wyrabianie umiejętności organizacyjnych u młodzieży.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych.
- Budowanie szacunku do dziedzictwa narodowego.
III. Metody i formy:
- Poznanie biografii pisarza metodą Montessori.
- Tworzenie biografii pisarza z wykorzystaniem elementów humorystycznych.
- Przygotowanie wywiadu, wcielanie się w rolę reportera oraz pisarza.
- Zorganizowanie wystawy fotograficznej pt. „Egzotyka w książkach Alfreda Szklarskiego”
- „Kulturowe pudełko”.
- Profil Tomka Wilmowskiego na fb.
- Zorganizowanie galerii prac plastycznych.
- Organizowanie konkursów.
- Warsztaty dla klasy w Muzeum Śląskim.
- Przewidywane efekty innowacji pedagogicznej:
- dla dzieci:
-wzrost czytelnictwa
-rozwijanie umiejętności autoprezentacyjnych
-atrakcyjne spędzanie wolnego czasu
-rozwijanie umiejętności pracy w grupie
-doskonalenie własnych umiejętności organizacyjnych
- dla nauczyciela:
-możliwość pracy nowymi metodami
-wzbogacenie własnego warsztatu pracy
-dzielenie się z nauczycielami doświadczeniami
-promocja w środowisku
- c) dla rodziców:
-zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu
-wszechstronny rozwój dziecka
- dla szkoły:
-poprawa jakości pracy szkoły
-rozszerzenie oferty edukacyjnej placówki
mgr Małgorzata Borowiecka
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Oparta na założeniach pedagogiki Montessori
Autorzy innowacji
mgr Wioletta Mokosa - nauczyciel języka polskiego
mgr Anna Matusik – nauczyciel języka angielskiego
Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji: wrzesień 2023 r. - czerwiec 2024
Cel główny oraz cele szczegółowe innowacji:
Głównym celem innowacji jest wykorzystanie w procesie edukacyjnym elementów pedagogiki Montessori, która zakłada, iż dziecko tworzy samo siebie, ale w ścisłej interakcji z otaczającym je środowiskiem. Chętnie podgląda inne dzieci, uczy się od nich, osiągając zdumiewające efekty. Proces nauczania oparty jest na działaniu ucznia w celu zapewnienia większej i lepszej jakości przyswajanej wiedzy oraz rozbudzeniu zainteresowań. Chcemy dać każdemu uczniowi możliwość uczestniczenia w procesie dydaktycznym i wspomagać uczniów w dążeniu do sukcesu. Innowacyjne metody kształcenia mają przede wszystkim ukazać dziecku naukę jako coś przyjemnego i ciekawego.
Cele szczegółowe:
-
zwiększenie skuteczności uczenia się w atmosferze wolności i swobody
-
motywowanie uczniów do działania,
-
rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności ucznia
-
integracja wiedzy różnych przedmiotów,
-
rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie klasowej i międzyklasowej
-
rozwijanie umiejętności organizowania pracy własnej i innych
-
uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
-
doskonalenie kompetencji językowych
Założenia innowacji:
-
W innowacji stosowane są wybrane elementy metody Montessori, które gwarantują harmonijny rozwój dzieci.
-
Przestronne i wyposażone w pomoce naukowe klasy zachęcają do odkrywania nowych rzeczy, a jednocześnie, wpływają na wyższy komfort nauki.
-
W klasach I-III nauka odbywa się poprzez zabawę gdyż mózg dużo szybciej przyswaja informacje, gdy młoda osoba jest realnie zainteresowane nauką.
-
Dziecko zajmuje się daną pracą tak długo, jak długo tego pragnie i jak długo jest to konieczne.
-
Dzieci wychowywane są w atmosferze przyjaźni i koleżeństwa.
-
Nauczyciel pełni funkcję kreatora środowiska. Stanowi przykład do naśladowania obserwując rozwój każdego dziecka, stara się ukierunkować dalszą naukę, aby do maksimum wykorzystać potencjał podopiecznego.
-
Nauczyciel motywuje ucznia w kierunku samodoskonalenia; tworzy atmosferę pracy, oferuje różne tematy i sposoby działania
-
Nauka uczeń- uczeń – organizowana jest pomoc koleżeńska uczniów tej samej klasy, jak również uczniowie starsi uczą i wspierają młodszych. Taka forma pracy przyspiesza procesy uczenia się i rozwija umiejętności społeczne takie jak: komunikacja, szacunek, współpraca, wymiana wiedzy i doświadczeń
-
Organizuje się zajęcia, których celem jest wzmacnianie kreatywnego i twórczego myślenia, a także praca w grupie.
-
Wzmacniane są postawy koleżeńskie i wspierające. Konsekwencją poszanowania wolności dziecka jest uczenie go szacunku i miłości do innych osób oraz do otaczającego go świata i pracy na rzecz społeczeństwa.
Innowacja wkomponowuje się w realizację zadań zawartych w szkolnym zestawie programów nauczania, Statucie Szkoły, szkolnym programie wychowawczym oraz profilaktyki.
INNOWACJA ORGANIZACYJNO - METODYCZNA
„Przez ciernie do gwiazd”
CZAS REALIZACJI: 4.09.2023 – 21.06.2024
ADRESAT INNOWACJI: uczniowie klasy ósmej w Szkole Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Sarnowie, rok szkolny 2023/2024
RODZAJ INNOWACJI: organizacyjno-metodyczna
AUTOR INNOWACJI: mgr Wioletta Mokosa
WDRAŻAJĄCY INNOWACJĘ: mgr Wioletta Mokosa
WSTĘP:
Nauczanie języka polskiego nierozerwalnie związane jest z procesem uczenia się języka ojczystego przez ucznia, a także z czytaniem. Zadaniem nauczyciela jest organizacja procesu nauczania-uczenia się, która gwarantuje opanowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nauczyciel wybierając sposoby osiągania celów musi uwzględnić możliwości i zainteresowania uczniów.
Dzięki realizacji różnorodnych działań postaram się pokazać, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, pomaga w osiąganiu celów, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości, wskazuje życiowe priorytety.
Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią, powinno rozpocząć się jak najwcześniej, jednak nigdy nie jest zbyt późno, by rozpocząć tę przygodę. To bardzo ważny proces, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami,
a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem,
a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.
Innowacja będzie realizowana podczas dodatkowej (szóstej) lekcji języka polskiego z puli godzin dyrektora szkoły, w klasach ósmych, w ciągu całego roku szkolnego.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
O pozytywnych skutkach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogaci język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje rozwój, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja czy smartfon, dlatego założeniem innowacji jest uczynienie z czytania sposobu na spędzanie wolnego czasu. Istotna jest też umiejętność czytania ze zrozumieniem, która pozwala na prawidłowy odbiór otaczającego ucznia świata.
CEL GŁÓWNY:
Główny cel projektu to rozwijanie nawyków czytelniczych i zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności klasy ósmej. Podjęte działania mają na celu wdrożenie młodzieży do częstych kontaktów z książką, zachęcanie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z różnorodnymi tekstami literackimi.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie nawyków czytelniczych;
- wyrabianie szacunku do literatury;
- kształtowanie umiejętności wykorzystania poznawczej i ludycznej funkcji literatury;
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
- przygotowanie młodzieży do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
- rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją;
- praca z arkuszami egzaminacyjnymi;
- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
- zaktywizowanie ucznia i nakłonienie go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;
- sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej;
- nabywanie umiejętności kształtowania twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości;
- rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów;
- rozwijanie wiary we własne możliwości;
- stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
- rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny;
- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
- kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych tekstów kultury i wyszukiwania w nich informacji;
- podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo.
METODY I FORMY PRACY:
Wychodząc z założenia, że nie istnieje jedna metoda oddziałująca na każdego ucznia, przyjęłam, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest najlepszym sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.
METODY I FORMY NAUCZANIA:
- głośne czytanie różnorodnych tekstów kultury;
- zbiorowe i indywidualne czytanie ulubionych fragmentów utworów literackich;
- zorganizowanie galerii prac plastycznych dotyczących literatury;
- lekcje biblioteczne;
- organizowanie konkursów literackich;
- organizowanie wycieczek do teatru na przedstawienia;
- gazetki promujące czytelnictwo;
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela, lektora
- prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich;
- korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej oraz publicznej;
- wygłaszanie z pamięci wierszy i fragmentów prozy;
- prezentowanie lektur w różnych formach;
- wypowiadanie się na temat ilustracji i tekstów;
- wyrażanie przeżyć w formie plastycznej, inspirowanych treścią utworów literackich.
DZIAŁANIA :
- rozwiązywanie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych,
- obcowanie z różnorodnymi tekstami kultury,
- organizowanie konkursów czytelniczych,
- narodowe czytanie,
- wyjazdy do teatrów i kin na spektakle i seanse związane z dziełami literackimi,
- udział w projekcie „Akademia filmowa” lub podobnym,
- konkursy plastyczne związane z literaturą,
- konkursy recytatorskie,
- projekty edukacyjne związane z wybraną literaturą.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,
- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń ,
- sprawne wykonywanie poleceń zawartych w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych,
- wyciszenie i poprawa koncentracji,
- wyrażanie własnych opinii, refleksji
- wzrost poczucia własnej wartości,
- poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,
- wzrost zaangażowania w życie społeczne,
- wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania,
- potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.
Realizując innowację uczniowie zdobędą większe kompetencje. Nauczą się wykorzystywać dostępne narzędzia do logicznego argumentowania i uzasadniania różnych problemów, zwiększą swoją aktywność. Nauka stanie się bardziej atrakcyjna, a przez to uczniowie chętniej będą się uczyć. Młodzież zwiększy swoje szanse edukacyjne i zawodowe w nieustająco zmieniającej się rzeczywistości.
EWALUACJA :
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie wywiadu z uczniami i rodzicami. Do oceny innowacji posłużą także oceny umiejętności uczniów, ich zaangażowanie w różnego typu działania promujące czytelnictwo. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Metodyczna
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Dyjak
Temat innowacji: Przyroda w 3D
Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy 4
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć edukacyjnych w trakcie lekcji przyrody w klasie 4.
Innowacja „Przyroda w 3D” ma na celu szerzenie myślenia wizualnego w edukacji poprzez połączenie obrazów, ikon i rysunków z klasycznym tekstem notatki oraz druku pomocy na drukarce 3D. Notatki graficzne mają zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki. Wprowadzenie lekcji druku 3D wpływa pozytywnie na rozwój najmłodszych pobudzając ich wyobraźnię i postrzeganie rzeczywistości, co przekłada się na osiąganie lepszych wyników w nauce.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja „Przyroda w 3D” jest odpowiedzią na utrzymującą się niską motywację do nauki wśród uczniów. Ponadto poprzez jej wprowadzenie na lekcjach pragnę spełnić jeden z wymogów edukacyjnych zawarty w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, tj. rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, czyli kreatywnego przetwarzania i prezentacji informacji, rozwijanie umiejętności uczenia się, stosowanie strategii komunikacyjnych takich jak: identyfikowanie słów kluczy, upraszczanie form wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych.
Opis innowacji
Wstęp
Poniższy program został stworzony w wyniku doświadczeń, jakie zdobyłam podczas wdrażania nowoczesnych metod nauczania w pracy z uczniami szkoły podstawowej, jako nauczyciel przyrody, biologii i geografii. Dużym problemem, jaki napotykałam był fakt, iż niektórzy uczniowie nie potrafili uczyć się ze swoich notatek, zeszytów, czy nie potrafili odszukać w zeszycie treści przywoływanych przeze mnie, jakich uczyli się kilka lekcji wcześniej. Szukając ciągle nowych rozwiązań dydaktycznych zauważyłam, że trudne zagadnienia są łatwiej przyswajane przez uczniów, jeśli przedstawione są w sposób obrazkowy, schematyczny, z użyciem koloru czy ikon. Na podstawie wiedzy o zainteresowaniach dzieci dzisiejszymi trendami przekazu tekstu za pomocą obrazu, mogę spodziewać się pozytywnych wyników po wdrożeniu programu. W próbach przeprowadzonych z kilkoma uczniami można zauważyć realne efekty, jakie notatki rysunkowe przynoszą, jeśli chodzi o koncentrację uwagi, zainteresowanie tematem, lepszym zrozumieniem przyswajanych treści. Dlatego chciałabym pomóc uczniom doskonalić techniki myślenia wizualnego i notatki wizualnej.
Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 4.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
➢ zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek,
➢ wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu notatek, zapisek, plakatów, projektów,
prac wytwórczych uczniów,
➢ ćwiczenia warsztatowe w rysowaniu, czytelnym pisaniu, syntetyzowaniu, klaryfikacji treści,
samodzielnym notowaniu przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,
➢ poprawa koncentracji na lekcji,
➢ samokształcenie i poznawanie atrakcyjnych metod uczenia się,
➢ zainteresowanie uczniów drukiem 3D.
Cele innowacji
Cele główny:
➢ Zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne
w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy
obrazów.
➢ Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym
i odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się.
➢ Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, tak
Aby wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.
Inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.
Cele szczegółowe:
➢ poprawa koncentracji na lekcjach,
➢ zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,
➢ ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,
➢ przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,
➢ swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,
➢ poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych,
➢ kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,
➢ uatrakcyjnienie procesu kształcenia,
➢ doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod
nauczania.
Metody, formy i środki dydaktyczne
Metody: pokazowa, burza mózgu, badawcza, metoda praktycznego działania
Formy: indywidualne i grupowe
Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, Internet, bank ikon nauczyciela, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru, drukarka 3D.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Osiągnięciem ucznia będzie:
➢ poznanie alfabetu sketchnotingu
➢ poznanie i stosowanie zasad tworzenia notatek,
➢ nauczenie się podstawowych ikon związanych z edukacją,
➢ rysowania prostych postaci, emocji, strzałek, boksów, kontenerów, chmurek, ramek, map
myśli,
➢ wytworzenie własnego banku ikon,
➢ efektywnego rozłożenia notatki w zeszycie,
➢ tworzenia plakatów,
➢ tworzenie obiektów przestrzennych na podstawie komputerowego modelu.
Nauczyciel:
➢ Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce,
➢ Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości,
➢ Nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści,
➢ Tworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach,
➢ Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się,
➢ Rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli
Tematyka zajęć
(w związku z tym, iż zakres innowacji ogranicza się do lekcji, uczniowie będą poznawać tematykę zgodną z programem nauczania przyrody oraz wplatane będą następujące z elementów)
➢ Jak uczy się mózg, dlaczego słowo i obraz to dobra kombinacja?
➢ Alfabet wizualny
➢ Podstawowe symbole: linie, ramki, chmurki, strzałki
➢ Jak rysować ludziki
➢ Jak pokazać emocje
➢ Litery
➢ Bank ikon
➢ Ogólne zasady działania drukarki 3D
➢ Wydruki 3D
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
➢ ankietę dotyczącą przydatności zdobytej wiedzy,
➢ rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
➢ rozmowy z nauczycielami uczącymi innych przedmiotów,
➢ dokumentację fotograficzną notatek uczniów celem umieszczenia prac na szkolnym
Facebooku, co pozwoli określić postęp i rozwój rysunkowy w tworzeniu notatek,
➢ zorganizuje wystawę wydrukowanych przedmiotów na drukarce 3D.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.