Ułatwienia dostępu

Z patronem szkoły przez świat”

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

I.Założenia organizacyjne

Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4, 6b, ZSP nr 2 w Sarnowie oraz częściowo do całej społeczności szkolnej (konkursy).

Autor innowacji: Małgorzata Borowiecka

Innowacja pt. „Z patronem szkoły przez świat”  składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów klas 4,6b ZSP nr 2 w Sarnowie. Tematyka innowacji będzie realizowana podczas zajęć z języka polskiego oraz na godzinie wychowawczej.

Założenia

Wychowanie polega na świadomym i celowym kształtowaniu osobowości człowieka. Chcemy, aby uczniowie akceptowali i naśladowali określone postawy życiowe. Patron szkoły jest niewątpliwie wzorem osobowościowym, modelem wychowawczym, znakomitym wzorem do naśladowania. Praca wokół bohatera szkoły jest procesem długofalowym i wymagającym systematyczności. Należy korzystać z każdej okazji, aby osiągnąć cele wychowawcze.

Korzystając z chęci uczniów do zabawy i rywalizacji można przygotować zajęcia z języka polskiego, które będą realizowane poza „ławką szkolną”. Chciałabym wykorzystać umiejętności uczniów do aktywnego prezentowania swoich talentów, zainteresowań i pasji. Taki sposób prowadzenia zajęć z języka polskiego stanowi istotny element urozmaicający i ożywiający zajęcia obowiązkowe.

Uważam, że wprowadzając aktywizujące formy pracy z uczniami, spowoduje to większe zaangażowanie na lekcji, wpłynie na zapamiętywanie wiadomości oraz integrację grupy.

Dlatego głównym założeniem innowacji jest rozwijanie kompetencji kluczowych, realizacja zagadnień z podstawy programowej, integracja grupy, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły.

Innowacja pedagogiczna będzie realizowana głównie na terenie szkoły.

  

  1. Cele innowacji

Cel główny:

Głównym celem innowacji jest pokazanie uczniom dokonań literackich patrona szkoły, przybliżenie jego biografii poprzez różnorodne działania, które wpłyną na zrozumienie literatury (prozy) przez dzieci.

Cele szczegółowe:

  1. Wprowadzenie młodzież w świat literatury i języka.
  2. Doskonalenie umiejętności głośnego i cichego czytania.
  3. Budzenie zaciekawienia literaturą i językiem ojczystym.
  4. Stwarzanie możliwości dzielenia się własnymi umiejętnościami.
  5. Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej, pozaszkolnej.
  6. Podejmowanie działań twórczych.
  7. Kształcenie umiejętności słuchania.
  8. Wyrabianie umiejętności organizacyjnych u młodzieży.
  9. Rozwijanie kompetencji kluczowych.
  10. Budowanie szacunku do dziedzictwa narodowego.

 

III. Metody i formy:

  1. Poznanie biografii pisarza metodą Montessori.
  2. Tworzenie biografii pisarza z wykorzystaniem elementów humorystycznych.
  3. Przygotowanie wywiadu, wcielanie się w rolę reportera oraz pisarza.
  4. Zorganizowanie wystawy fotograficznej pt. „Egzotyka w książkach Alfreda Szklarskiego”
  5. „Kulturowe pudełko”.
  6. Profil Tomka Wilmowskiego na fb.
  7. Zorganizowanie galerii prac plastycznych.
  8. Organizowanie konkursów.
  9. Warsztaty dla klasy w Muzeum Śląskim.
  1. Przewidywane efekty innowacji pedagogicznej:
  2. dla dzieci:

-wzrost  czytelnictwa

-rozwijanie umiejętności autoprezentacyjnych

-atrakcyjne spędzanie wolnego czasu

-rozwijanie umiejętności pracy w grupie

-doskonalenie własnych umiejętności organizacyjnych

  1. dla nauczyciela:

-możliwość pracy nowymi metodami

-wzbogacenie własnego warsztatu pracy

-dzielenie się z nauczycielami doświadczeniami

-promocja w środowisku

  1. c) dla rodziców:

      -zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu

      -wszechstronny rozwój dziecka

  1. dla szkoły:

-poprawa jakości pracy szkoły

-rozszerzenie oferty edukacyjnej placówki

mgr Małgorzata Borowiecka

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Oparta na założeniach pedagogiki Montessori

Autorzy innowacji

mgr Wioletta Mokosa - nauczyciel języka polskiego
mgr Anna Matusik – nauczyciel języka angielskiego

Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji: wrzesień 2023 r. - czerwiec 2024

Cel główny oraz cele szczegółowe innowacji:

Głównym celem innowacji jest wykorzystanie w procesie edukacyjnym elementów pedagogiki Montessori, która zakłada, iż dziecko tworzy samo siebie, ale w ścisłej interakcji z otaczającym je środowiskiem. Chętnie podgląda inne dzieci, uczy się od nich, osiągając zdumiewające efekty. Proces nauczania oparty jest na działaniu ucznia w celu zapewnienia większej i lepszej jakości przyswajanej wiedzy oraz rozbudzeniu zainteresowań. Chcemy dać każdemu uczniowi możliwość uczestniczenia w procesie dydaktycznym i wspomagać uczniów w dążeniu do sukcesu. Innowacyjne metody kształcenia mają przede wszystkim ukazać dziecku naukę jako coś przyjemnego i ciekawego.

Cele szczegółowe:

  • zwiększenie skuteczności uczenia się w atmosferze wolności i swobody 

  • motywowanie uczniów do działania, 

  • rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności ucznia  

  • integracja wiedzy różnych przedmiotów, 

  • rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie klasowej i międzyklasowej

  • rozwijanie umiejętności organizowania pracy własnej i innych

  • uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego

  • doskonalenie kompetencji językowych

Założenia innowacji:

  • W innowacji stosowane są wybrane elementy metody Montessori, które gwarantują harmonijny rozwój dzieci.

  • Przestronne i wyposażone w pomoce naukowe klasy zachęcają do odkrywania nowych rzeczy, a jednocześnie, wpływają na wyższy komfort nauki.

  • W klasach I-III nauka odbywa się poprzez zabawę gdyż mózg dużo szybciej przyswaja informacje, gdy młoda osoba jest realnie zainteresowane nauką.

  • Dziecko zajmuje się daną pracą tak długo, jak długo tego pragnie i jak długo jest to konieczne.

  • Dzieci wychowywane są w atmosferze przyjaźni i koleżeństwa.

  • Nauczyciel pełni funkcję kreatora środowiska. Stanowi przykład do naśladowania obserwując rozwój każdego dziecka, stara się ukierunkować dalszą naukę, aby do maksimum wykorzystać potencjał podopiecznego.

  • Nauczyciel motywuje ucznia w kierunku samodoskonalenia; tworzy atmosferę pracy, oferuje różne tematy i sposoby działania

  • Nauka uczeń- uczeń – organizowana jest pomoc koleżeńska uczniów tej samej klasy, jak również uczniowie starsi uczą i wspierają młodszych. Taka forma pracy przyspiesza procesy uczenia się i rozwija umiejętności społeczne takie jak: komunikacja, szacunek, współpraca, wymiana wiedzy i doświadczeń

  • Organizuje się zajęcia, których celem jest wzmacnianie kreatywnego i twórczego myślenia, a także praca w grupie.

  • Wzmacniane są postawy koleżeńskie i wspierające. Konsekwencją poszanowania wolności dziecka jest uczenie go szacunku i miłości do innych osób oraz do otaczającego go świata i pracy na rzecz społeczeństwa.

Innowacja wkomponowuje się w realizację zadań zawartych w szkolnym zestawie programów nauczania, Statucie Szkoły, szkolnym programie wychowawczym oraz profilaktyki.

 

INNOWACJA ORGANIZACYJNO - METODYCZNA

 „Przez ciernie do gwiazd”

CZAS REALIZACJI: 4.09.2023 – 21.06.2024

ADRESAT INNOWACJI: uczniowie klasy ósmej w Szkole Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Sarnowie, rok szkolny 2023/2024

RODZAJ INNOWACJI:  organizacyjno-metodyczna

AUTOR INNOWACJI: mgr Wioletta Mokosa

WDRAŻAJĄCY INNOWACJĘ: mgr Wioletta Mokosa

 

 

WSTĘP:

 

Nauczanie języka polskiego nierozerwalnie związane jest z procesem uczenia się języka ojczystego przez ucznia, a także z czytaniem. Zadaniem nauczyciela jest organizacja procesu nauczania-uczenia się, która gwarantuje opanowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nauczyciel wybierając sposoby osiągania celów musi uwzględnić możliwości i zainteresowania uczniów.

Dzięki realizacji różnorodnych działań postaram się pokazać, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, pomaga w osiąganiu celów, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości, wskazuje życiowe priorytety.

Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią, powinno rozpocząć się jak najwcześniej, jednak nigdy nie jest zbyt późno, by rozpocząć tę przygodę. To bardzo ważny proces, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami,

a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem,

a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.

Innowacja będzie realizowana podczas dodatkowej (szóstej) lekcji języka polskiego z puli godzin dyrektora szkoły, w klasach ósmych, w ciągu całego roku szkolnego.

 

 ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:

O pozytywnych skutkach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogaci język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje rozwój, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja czy smartfon, dlatego założeniem innowacji jest uczynienie z czytania sposobu na spędzanie wolnego czasu. Istotna jest też umiejętność czytania ze zrozumieniem, która pozwala na prawidłowy odbiór otaczającego ucznia świata.

 

CEL GŁÓWNY:

Główny cel projektu to rozwijanie nawyków czytelniczych i zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności klasy ósmej. Podjęte działania mają na celu wdrożenie młodzieży do częstych kontaktów z książką, zachęcanie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z różnorodnymi tekstami literackimi.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- kształtowanie nawyków czytelniczych;

- wyrabianie szacunku do literatury;

- kształtowanie umiejętności wykorzystania poznawczej i ludycznej funkcji literatury;

- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;

- ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;

- przygotowanie młodzieży do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;

- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;

- rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją;

- praca z arkuszami egzaminacyjnymi;

- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;

- zaktywizowanie ucznia i nakłonienie go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;

- sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej;

- nabywanie umiejętności kształtowania twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości;

- rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów;

- rozwijanie wiary we własne możliwości;

- stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;

- rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny;

- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;

- kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;

- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych tekstów kultury i wyszukiwania w nich informacji;

- podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo.

 

 

 

METODY I FORMY PRACY:

Wychodząc z założenia, że nie istnieje jedna metoda oddziałująca na każdego ucznia, przyjęłam, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest najlepszym sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.

 

METODY I FORMY NAUCZANIA:

- głośne czytanie różnorodnych tekstów kultury;

- zbiorowe i indywidualne czytanie ulubionych fragmentów utworów literackich;

- zorganizowanie galerii prac plastycznych dotyczących literatury; 

- lekcje biblioteczne;

- organizowanie konkursów literackich;

- organizowanie wycieczek do teatru na przedstawienia;

- gazetki promujące czytelnictwo;

- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela, lektora

- prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich;

- korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej oraz publicznej;

- wygłaszanie z pamięci wierszy i fragmentów prozy;

- prezentowanie lektur w różnych formach;

- wypowiadanie się na temat ilustracji i tekstów;

- wyrażanie przeżyć w formie plastycznej, inspirowanych treścią utworów literackich.

 

DZIAŁANIA :

- rozwiązywanie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych,

- obcowanie z różnorodnymi tekstami kultury,

- organizowanie konkursów czytelniczych,

- narodowe czytanie,

- wyjazdy do teatrów i kin na spektakle i seanse związane z dziełami literackimi,

- udział w projekcie „Akademia filmowa” lub podobnym,

- konkursy plastyczne związane z literaturą,

- konkursy recytatorskie,

- projekty edukacyjne związane z wybraną literaturą.

 PRZEWIDYWANE EFEKTY:

- poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,

- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń ,

- sprawne wykonywanie poleceń zawartych w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych,

- wyciszenie i poprawa koncentracji,

- wyrażanie własnych opinii, refleksji

- wzrost poczucia własnej wartości,

- poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,

- wzrost zaangażowania w życie społeczne,

- wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania,

- potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.

Realizując innowację uczniowie zdobędą większe kompetencje. Nauczą się wykorzystywać dostępne narzędzia do logicznego argumentowania i uzasadniania  różnych problemów, zwiększą swoją aktywność. Nauka stanie się bardziej atrakcyjna, a przez to uczniowie chętniej będą się uczyć. Młodzież zwiększy swoje szanse edukacyjne i zawodowe w nieustająco zmieniającej się rzeczywistości.

 EWALUACJA :

Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie wywiadu z uczniami i rodzicami. Do oceny innowacji posłużą także oceny umiejętności uczniów, ich zaangażowanie w różnego typu działania promujące czytelnictwo. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Metodyczna

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Dyjak

Temat innowacji: Przyroda w 3D

 

Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy 4

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć edukacyjnych w trakcie lekcji przyrody w klasie 4.

Innowacja „Przyroda w 3D” ma na celu szerzenie myślenia wizualnego w edukacji poprzez połączenie obrazów, ikon i rysunków z klasycznym tekstem notatki oraz druku pomocy na drukarce 3D. Notatki graficzne mają zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki. Wprowadzenie lekcji druku 3D wpływa pozytywnie na rozwój najmłodszych pobudzając ich wyobraźnię i postrzeganie rzeczywistości, co przekłada się na osiąganie lepszych wyników w nauce.

Motywacja wprowadzenia innowacji

Innowacja „Przyroda w 3D” jest odpowiedzią na utrzymującą się niską motywację do nauki wśród uczniów. Ponadto poprzez jej wprowadzenie na lekcjach pragnę spełnić jeden z wymogów edukacyjnych zawarty w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, tj. rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, czyli kreatywnego przetwarzania i prezentacji informacji, rozwijanie umiejętności uczenia się, stosowanie strategii komunikacyjnych takich jak: identyfikowanie słów kluczy, upraszczanie form wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych.

Opis innowacji

Wstęp

Poniższy program został stworzony w wyniku doświadczeń, jakie zdobyłam podczas wdrażania nowoczesnych metod nauczania w pracy z uczniami szkoły podstawowej, jako nauczyciel przyrody, biologii i geografii. Dużym problemem, jaki napotykałam był fakt, iż niektórzy uczniowie nie potrafili uczyć się ze swoich notatek, zeszytów, czy nie potrafili odszukać w zeszycie treści przywoływanych przeze mnie, jakich uczyli się kilka lekcji wcześniej. Szukając ciągle nowych rozwiązań dydaktycznych zauważyłam, że trudne zagadnienia są łatwiej przyswajane przez uczniów, jeśli przedstawione są w sposób obrazkowy, schematyczny, z użyciem koloru czy ikon. Na podstawie wiedzy o zainteresowaniach dzieci dzisiejszymi trendami przekazu tekstu za pomocą obrazu, mogę spodziewać się pozytywnych wyników po wdrożeniu programu. W próbach przeprowadzonych z kilkoma uczniami można zauważyć realne efekty, jakie notatki rysunkowe przynoszą, jeśli chodzi o koncentrację uwagi, zainteresowanie tematem, lepszym zrozumieniem przyswajanych treści. Dlatego chciałabym pomóc uczniom doskonalić techniki myślenia wizualnego i notatki wizualnej.

 

Założenia ogólne

Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 4.

Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

➢ zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek,

➢ wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu notatek, zapisek, plakatów, projektów,

    prac wytwórczych uczniów,

➢ ćwiczenia warsztatowe w rysowaniu, czytelnym pisaniu, syntetyzowaniu, klaryfikacji treści,

     samodzielnym notowaniu przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,

➢ poprawa koncentracji na lekcji,

➢ samokształcenie i poznawanie atrakcyjnych metod uczenia się,

➢ zainteresowanie uczniów drukiem 3D.

Cele innowacji

Cele główny:

➢ Zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne

     w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy

     obrazów.

➢ Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym

     i odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się.

➢ Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, tak

     Aby wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.

     Inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.

Cele szczegółowe:

➢ poprawa koncentracji na lekcjach,

➢ zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,

➢ ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,

➢ przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,

➢ swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,

➢ poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych,

➢ kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,

➢ uatrakcyjnienie procesu kształcenia,

➢ doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod

     nauczania.

Metody, formy i środki dydaktyczne

Metody: pokazowa, burza mózgu, badawcza, metoda praktycznego działania

Formy: indywidualne i grupowe

Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, Internet, bank ikon nauczyciela, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru, drukarka 3D.

 

Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Osiągnięciem ucznia będzie:

➢ poznanie alfabetu sketchnotingu

➢ poznanie i stosowanie zasad tworzenia notatek,

➢ nauczenie się podstawowych ikon związanych z edukacją,

➢ rysowania prostych postaci, emocji, strzałek, boksów, kontenerów, chmurek, ramek, map  

     myśli,

➢ wytworzenie własnego banku ikon,

➢ efektywnego rozłożenia notatki w zeszycie,

➢ tworzenia plakatów,

➢ tworzenie obiektów przestrzennych na podstawie komputerowego modelu.

Nauczyciel:

➢ Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce,

➢ Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości,

➢ Nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści,

➢ Tworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach,

➢ Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się,

➢ Rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli

Tematyka zajęć

(w związku z tym, iż zakres innowacji ogranicza się do lekcji, uczniowie będą poznawać tematykę zgodną z programem nauczania przyrody oraz wplatane będą następujące z elementów)

➢ Jak uczy się mózg, dlaczego słowo i obraz to dobra kombinacja?

➢ Alfabet wizualny

➢ Podstawowe symbole: linie, ramki, chmurki, strzałki

➢ Jak rysować ludziki

➢ Jak pokazać emocje

➢ Litery

➢ Bank ikon

➢ Ogólne zasady działania drukarki 3D

➢ Wydruki 3D

Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

➢ ankietę dotyczącą przydatności zdobytej wiedzy,

➢ rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

➢ rozmowy z nauczycielami uczącymi innych przedmiotów,

➢ dokumentację fotograficzną notatek uczniów celem umieszczenia prac na szkolnym

    Facebooku, co pozwoli określić postęp i rozwój rysunkowy w tworzeniu notatek,

➢ zorganizuje wystawę wydrukowanych przedmiotów na drukarce 3D.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.