Ułatwienia dostępu

"Podchody literackie i językowe"

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

I.Założenia organizacyjne

Nazwa innowacji: „Podchody literackie i językowe”

Termin realizacji: 01.02.2023r. – 15.06.2023r.

Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 5, 8 ZSP nr 2 w Sarnowie oraz częściowo do całej społeczności szkolnej (Dzień Języka Ojczystego, Dzień Teatru).

Autor innowacji: Małgorzata Borowiecka

Innowacja pt. „Podchody literackie i językowe”  składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów klas 5,8 ZSP nr 2 w Sarnowie. Tematyka innowacji będzie realizowana podczas zajęć z języka polskiego oraz po lekcjach.

Założenia

Korzystając z chęci uczniów do zabawy i rywalizacji można przygotować zajęcia z języka polskiego, które będą realizowane poza „ławką szkolną”. Chciałabym wykorzystać techniki gry, w których istnieją jasne reguły, które są przestrzegane przez wszystkich graczy lub uczestnicy gry (indywidualni lub grupowi) dążą do osiągnięcia celów, przewidzianych w zasadach gry. Taki sposób prowadzenia zajęć z języka polskiego stanowi istotny element urozmaicający i ożywiający zajęcia obowiązkowe.

Uważam, że wprowadzając aktywizujące formy pracy z uczniami, spowoduje to większe zaangażowanie na lekcji, wpłynie na zapamiętywanie wiadomości oraz integrację grupy.

Dlatego głównym założeniem innowacji jest rozwijanie kompetencji kluczowych, realizacja zagadnień z podstawy programowej, integracja grupy, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły..

Innowacja pedagogiczna będzie realizowana na terenie szkoły oraz na terenie obiektów związanych ze szkołą: boisko, teren przedszkola, biblioteka.

  1. Cele innowacji

Cel główny:

Głównym celem innowacji jest urozmaicenie zajęć języka polskiego poprzez prowadzenie różnorodnych działań, które wpłyną na zrozumienie literatury (poezji/prozy) przez młodzież oraz upowszechnienie wiedzy z zakresu języka i literatury.

 

Cele szczegółowe:

  1. Wprowadzenie młodzież w świat literatury i języka.
  2. Doskonalenie umiejętności głośnego i cichego czytania.
  3. Budzenie zaciekawienia literaturą i językiem ojczystym.
  4. Stwarzanie możliwości dzielenia się własnymi umiejętnościami.
  5. Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej, pozaszkolnej.
  6. Podejmowanie działań twórczych.
  7. Kształcenie umiejętności słuchania.
  8. Wyrabianie umiejętności organizacyjnych u młodzieży.
  9. Rozwijanie kompetencji kluczowych.
  10. Budowanie szacunku do dziedzictwa narodowego.

 

III. Metody i formy:

  1. Tworzenie dialogów poetów: O czym by pogadali, gdyby się spotkali…
  2. Tworzenie kolaży dotyczących pisarzy i poetów.
  3. Portfolio.
  4. Lapbook.
  5. Zorganizowanie Międzynarodowego Dnia Teatru.
  6. Zorganizowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
  7. Zorganizowanie galerii prac plastycznych.
  8. Organizowanie konkursów.
  9. Organizacja Dnia Gier (podchody, państwa- miasta, 1 z 10, koło fortuny).
  1. Przewidywane efekty innowacji pedagogicznej:
  2. dla dzieci:

-wzrost  czytelnictwa

-rozwijanie umiejętności autoprezentacyjnych

-atrakcyjne spędzanie wolnego czasu

-rozwijanie umiejętności pracy w grupie

-doskonalenie własnych umiejętności organizacyjnych

  1. dla nauczyciela:

-możliwość pracy nowymi metodami

-wzbogacenie własnego warsztatu pracy

-dzielenie się z nauczycielami doświadczeniami

-promocja w środowisku

  1. c) dla rodziców:

      -zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu

      -wszechstronny rozwój dziecka

  1. dla szkoły:

-poprawa jakości pracy szkoły

-rozszerzenie oferty edukacyjnej placówki

 

  1. Działania:

1.Zapoznanie uczniów i rodziców z innowacją.

Omówienie założeń innowacji podczas lekcji języka polskiego. Umieszczenie informacji na stronie szkoły.

Luty 2023r.

Escape room na języku polskim

1.Przygotowanie lekcji powtórzeniowej dotyczącej lektury w formie pokoju zagadek.

Luty 2023r. (klasy 8)

Marzec 2023r. (klasy 5)

2. Organizacja Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

1.Przygotowanie gazetki informacyjnej na temat dnia.

2. Przygotowanie gazetek tematycznych w klasach.

(szkolny konkurs)

3. Przygotowanie zagadek i przeprowadzenie quizów.

20-24 lutego 2023r.

3. Organizacja Międzynarodowego Dnia Teatru.

1. Przygotowanie wystawy pt. Afisz teatralny.

2. Prezentacja postaci literackich (stroje, monologi, scenki)

3. Przygotowanie masek teatralnych

Marzec 2023r.

4. Podchody językowe

1. Przygotowanie zagadek, quizów, które uczniowie będą rozwiązywać poza klasą.

Kwiecień/maj 2023r.

Tworzenie dialogów poetów

1.Tworzenie dialogów poetów O czym by pogadali, gdyby się spotkali…

Marzec/kwiecień 2023r.

Tworzenie lapbooków, kolaży.

1.Wyzwalanie kreatywności w uczniach, poprzez prezentowanie wybranych zagadnień w różnorodnych formach artystycznych.

Luty-maj 2023r.

Lektura z pudełka

1.Utrwalenie wiadomości na temat bohaterów z lektur poprzez przygotowanie pudełka z charakterystycznymi dla danej lektury elementami.

Marzec/kwiecień 2023r.

 

 

  1. Ewaluacja:

Ewaluacja zostanie przeprowadzona pod koniec innowacji pedagogicznej w formie ankiet skierowanych do uczniów. Do oceny zostanie również wykorzystana ilość zorganizowanych przedsięwzięć. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania na posiedzeniu rady pedagogicznej