"Podchody literackie i językowe"
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
I.Założenia organizacyjne
Nazwa innowacji: „Podchody literackie i językowe”
Termin realizacji: 01.02.2023r. – 15.06.2023r.
Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 5, 8 ZSP nr 2 w Sarnowie oraz częściowo do całej społeczności szkolnej (Dzień Języka Ojczystego, Dzień Teatru).
Autor innowacji: Małgorzata Borowiecka
Innowacja pt. „Podchody literackie i językowe” składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów klas 5,8 ZSP nr 2 w Sarnowie. Tematyka innowacji będzie realizowana podczas zajęć z języka polskiego oraz po lekcjach.
Założenia
Korzystając z chęci uczniów do zabawy i rywalizacji można przygotować zajęcia z języka polskiego, które będą realizowane poza „ławką szkolną”. Chciałabym wykorzystać techniki gry, w których istnieją jasne reguły, które są przestrzegane przez wszystkich graczy lub uczestnicy gry (indywidualni lub grupowi) dążą do osiągnięcia celów, przewidzianych w zasadach gry. Taki sposób prowadzenia zajęć z języka polskiego stanowi istotny element urozmaicający i ożywiający zajęcia obowiązkowe.
Uważam, że wprowadzając aktywizujące formy pracy z uczniami, spowoduje to większe zaangażowanie na lekcji, wpłynie na zapamiętywanie wiadomości oraz integrację grupy.
Dlatego głównym założeniem innowacji jest rozwijanie kompetencji kluczowych, realizacja zagadnień z podstawy programowej, integracja grupy, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły..
Innowacja pedagogiczna będzie realizowana na terenie szkoły oraz na terenie obiektów związanych ze szkołą: boisko, teren przedszkola, biblioteka.
- Cele innowacji
Cel główny:
Głównym celem innowacji jest urozmaicenie zajęć języka polskiego poprzez prowadzenie różnorodnych działań, które wpłyną na zrozumienie literatury (poezji/prozy) przez młodzież oraz upowszechnienie wiedzy z zakresu języka i literatury.
Cele szczegółowe:
- Wprowadzenie młodzież w świat literatury i języka.
- Doskonalenie umiejętności głośnego i cichego czytania.
- Budzenie zaciekawienia literaturą i językiem ojczystym.
- Stwarzanie możliwości dzielenia się własnymi umiejętnościami.
- Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej, pozaszkolnej.
- Podejmowanie działań twórczych.
- Kształcenie umiejętności słuchania.
- Wyrabianie umiejętności organizacyjnych u młodzieży.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych.
- Budowanie szacunku do dziedzictwa narodowego.
III. Metody i formy:
- Tworzenie dialogów poetów: O czym by pogadali, gdyby się spotkali…
- Tworzenie kolaży dotyczących pisarzy i poetów.
- Portfolio.
- Lapbook.
- Zorganizowanie Międzynarodowego Dnia Teatru.
- Zorganizowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
- Zorganizowanie galerii prac plastycznych.
- Organizowanie konkursów.
- Organizacja Dnia Gier (podchody, państwa- miasta, 1 z 10, koło fortuny).
- Przewidywane efekty innowacji pedagogicznej:
- dla dzieci:
-wzrost czytelnictwa
-rozwijanie umiejętności autoprezentacyjnych
-atrakcyjne spędzanie wolnego czasu
-rozwijanie umiejętności pracy w grupie
-doskonalenie własnych umiejętności organizacyjnych
- dla nauczyciela:
-możliwość pracy nowymi metodami
-wzbogacenie własnego warsztatu pracy
-dzielenie się z nauczycielami doświadczeniami
-promocja w środowisku
- c) dla rodziców:
-zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu
-wszechstronny rozwój dziecka
- dla szkoły:
-poprawa jakości pracy szkoły
-rozszerzenie oferty edukacyjnej placówki
- Działania:
1.Zapoznanie uczniów i rodziców z innowacją. |
Omówienie założeń innowacji podczas lekcji języka polskiego. Umieszczenie informacji na stronie szkoły. |
Luty 2023r. |
Escape room na języku polskim |
1.Przygotowanie lekcji powtórzeniowej dotyczącej lektury w formie pokoju zagadek. |
Luty 2023r. (klasy 8) Marzec 2023r. (klasy 5) |
2. Organizacja Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. |
1.Przygotowanie gazetki informacyjnej na temat dnia. 2. Przygotowanie gazetek tematycznych w klasach. (szkolny konkurs) 3. Przygotowanie zagadek i przeprowadzenie quizów. |
20-24 lutego 2023r. |
3. Organizacja Międzynarodowego Dnia Teatru. |
1. Przygotowanie wystawy pt. Afisz teatralny. 2. Prezentacja postaci literackich (stroje, monologi, scenki) 3. Przygotowanie masek teatralnych |
Marzec 2023r. |
4. Podchody językowe |
1. Przygotowanie zagadek, quizów, które uczniowie będą rozwiązywać poza klasą. |
Kwiecień/maj 2023r. |
Tworzenie dialogów poetów |
1.Tworzenie dialogów poetów O czym by pogadali, gdyby się spotkali… |
Marzec/kwiecień 2023r. |
Tworzenie lapbooków, kolaży. |
1.Wyzwalanie kreatywności w uczniach, poprzez prezentowanie wybranych zagadnień w różnorodnych formach artystycznych. |
Luty-maj 2023r. |
Lektura z pudełka |
1.Utrwalenie wiadomości na temat bohaterów z lektur poprzez przygotowanie pudełka z charakterystycznymi dla danej lektury elementami. |
Marzec/kwiecień 2023r. |
- Ewaluacja:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona pod koniec innowacji pedagogicznej w formie ankiet skierowanych do uczniów. Do oceny zostanie również wykorzystana ilość zorganizowanych przedsięwzięć. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania na posiedzeniu rady pedagogicznej