Ułatwienia dostępu

 „Przez ciernie do gwiazd” przewidziana została dla uczniów klas ósmych na rok szkolny 2021/2022.

Nauczanie języka polskiego nierozerwalnie związana jest z procesem uczenia się języka ojczystego przez ucznia, a także z czytaniem. Zadaniem nauczyciela jest organizacja procesu nauczania-uczenia się, która gwarantuje opanowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nauczyciel wybierając sposoby osiągania celów musi uwzględnić możliwości i zainteresowania uczniów. Dzięki realizacji różnorodnych działań postaram się pokazać, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, pomaga w osiąganiu celów, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości, wskazuje życiowe priorytety. Innowacja będzie realizowana podczas lekcji języka polskiego w klasach ósmych w ciągu roku całego szkolnego.

Główny cel projektu to rozwijanie nawyków czytelniczych i zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności klas ósmych. Podjęte działania mają na celu wdrożenie młodzieży do częstych kontaktów z książką, zachęcanie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z różnorodnymi tekstami literackimi, a co za tym idzie - pełniejsze przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty.

Przykładowe działania:

- rozwiązywanie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych,
- obcowanie z różnorodnymi tekstami kultury,
- organizowanie konkursów czytelniczych,
- narodowe czytanie,
- wyjazdy do teatrów i kin na spektakle i seanse związane z dziełami literackimi,
- udział w projekcie „Akademia filmowa”,
- konkursy plastyczne związane z literaturą,

- konkursy recytatorskie,
- projekty edukacyjne związane z wybraną literaturą.

Przewidywane efekty:

- poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,
- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń ,
- sprawne wykonywanie poleceń zawartych w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych,
- wyciszenie i poprawa koncentracji,
- wyrażanie własnych opinii, refleksji
- wzrost poczucia własnej wartości,
- poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,
- wzrost zaangażowania w życie społeczne,
- wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania,
- potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.

Realizując innowację, uczniowie zdobędą większe kompetencje. Nauczą się wykorzystywać dostępne narzędzia do logicznego argumentowania i uzasadniania różnych problemów, zwiększą swoją aktywność. Nauka stanie się bardziej atrakcyjna, a przez to uczniowie chętniej będą się uczyć. Młodzież zwiększy swoje szanse edukacyjne i zawodowe w nieustająco zmieniającej się rzeczywistości.

Wioletta Mokosa

 

 

 Język angielski w opisywaniu substancji i procesów chemicznych

Adresatami innowacji są uczniowie klas 7.
Czas realizacji innowacji obejmuje pierwszy semestr z możliwością jej kontynuowania w nauczaniu hybrydowym i zdalnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei współpracy z wykorzystaniem nowoczesnych metod technologii informatycznej.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania świata chemii i nauki języka angielskiego .
Idąc naprzeciw oczekiwaniom uczniów innowacja obejmuje korelację międzyprzedmiotową . Powodem opracowania tej innowacji było przekonanie o istotnym znaczeniu znajomości podstawowych pojęć chemicznych w języku angielskim. Dziś to niezbędne w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy z wykorzystaniem literatury fachowej.

Główny cel projektu to rozwijanie kompetencji informatycznych i posługiwanie się pojęciami chemicznymi w języku angielskim. Jego podstawowym założeniem jest poszukiwanie, zaktywizowanie do wysiłku i integrowanie społeczności klas siódmych. Podjęte działania mają na celu wdrożenie młodzieży do częstych kontaktów ze słownikiem polsko-angielskim, zachęcanie do wykonywania eksperymentów, rozwijanie nawyku bezpiecznej pracy z substancjami chemicznymi oraz wyobraźni.

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla 2 etapu edukacyjnego. Są one zgodne z tematyką 7 klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 10 lekcji tematycznych.

Adrianna Langier-Kopecka

 

Historia w grach komputerowych i wideo.


Celem  działania innowacyjnego jest przygotowanie uczniów do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw, gier edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki TIK i programowania oraz rozwijanie inwencji twórczej i kreatywności, umiejętność prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych, planowanie działań prowadzących do rozwiązania sytuacji konfliktowej, weryfikacja poprawności wykonanych zadań oraz obserwacja i wyciąganie stosownych wniosków. Ponadto rozwijanie umiejętności pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny uczniom poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie.
Uczniowie poprzez grę rozwijają kompetencje cyfrowe, bawią się, prowadzą wirtualne podboje, negocjacje, wojny zawierają pokoje. Gry komputerowe są medium, które jak żadne inne potrafi zaangażować uwagę współczesnych uczniów oraz stanowią efektywne narzędzie edukacyjne.

Sylwia Stachowska

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA z języka angielskiego

“Learn To Move, Move To Learn–

Ucz się, żeby podróżować, podróżuj, by się uczyć

Głównym celem innowacji jest wykorzystanie w procesie edukacyjnym innowacyjnych technik uczenia, wykorzystujących wielorakie inteligencje oraz metody aktywne (oparte na działaniu ucznia) w celu zapewnienia większej i lepszej jakości przyswajanej wiedzy oraz rozbudzenia zainteresowań. Głównymi formami pracy, angażującymi uczniów będą: muzyka (piosenki), gry oraz drama. Innowacja będzie się opierała na pielęgnowaniu ciekawości w poznawaniu otaczającego świata, będzie rozwijać predyspozycje i zdolności poznawcze  za pośrednictwem zestawu gier, zabaw, drobnych eksperymentów oraz form teatralnych. Chcemy dać każdemu uczniowi możliwość uczestniczenia w procesie dydaktycznym i wspomagać uczniów w dążeniu do sukcesu. 

Przede wszystkim, pragniemy, by nasi uczniowie już od najmłodszych lat używali języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, a także, by otwierali się na świat i ludzi z innych kultur.

Poprzez udział nauczycieli w metodycznych szkoleniach zagranicznych w ramach programu Erasmus+, szukamy różnych strategii, które mogłyby być pomocne w przygotowaniu naszych uczniów do stawienia czoła wyzwaniom dwudziestego pierwszego wieku.

Innowacja jest efektem udziału nauczyciela w zagranicznych szkoleniach na Malcie w  ETI – Professional English and Teacher Training Course „ Metodology Revisted, Revitalised Renergised Language Teaching ” oraz w Alpha School of English „ Teaching English to Very Young Learners”.

Anna Matusik