W roku szkolnym 2024/2025 w przedszkolu realizowane są następujące działania innowacyjne:
Działanie innowacyjne " Ratujmy Ziemię"
Ochrona środowiska i zagadnienia ekologiczne są od wielu lat jednym z priorytetów pracy Przedszkola Publicznego im. Kubusia Puchatka w Sarnowie. Wychowanie nowego, aktywnego ekologicznie pokolenia jest jednym z wyjątkowych zadań jakie stawia sobie przedszkolna kadra pedagogiczna , dlatego też nauczycielki: Jolanta Zygmunt i Wioletta Wróbel opracowały innowację pedagogiczną „Ratujmy Ziemię!!!”.
Założeniami innowacji pedagogicznej „ Ratujmy Ziemię!!!” są:
-
rozwijanie zainteresowań problematyką ochrony środowiska,
-
uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody oraz na negatywną i niszczycielską działalność człowieka,
-
rozszerzenie i pogłębienie kontaktów z naturalnym środowiskiem,
-
popularyzacja wiedzy o systemie obszarów chronionych,
-
ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka oraz wskazywanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian,
-
kształtowanie poglądów i przekonań dotyczących troski o piękno przyrody i jej zasoby,
Cele innowacji pedagogicznej „ Ratujmy Ziemię!!!” to:
-
Zapoznanie z podstawowymi zależnościami między środowiskiem i człowiekiem.
-
Budzenie przekonania, że środowisko należy tak wykorzystać, aby zachować je dla przyszłych pokoleń.
-
Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i bogactwa przyrody, zachęcanie do bezpośredniego obcowania z nią.
-
Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi.
-
Zapoznanie dzieci z budową Ziemi.
-
Przybliżenie dzieciom pojęć: kula ziemska, Słońce, globus.
-
Zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody wiejskiej.
-
Stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku.
-
Zapoznanie dzieci z wyglądem najbliższego środowiska przyrodniczego.
-
Zapoznanie z wpływem Słońca na przyrodę.
-
Zapoznanie z formami występowania wody w przyrodzie.
-
Zapoznanie ze sposobami oczyszczania wody.
-
Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na zanieczyszczenie powietrza.
Treści programu innowacyjnego są zaplanowane zgodnie z porami roku i będą realizowane od września 2024 r. do czerwca 2025 r. z dziećmi 5, 6- letnimi z grupy „ Mądre Sowy” . Treści mogą być modyfikowane w trakcie procesu dydaktycznego przez nauczycielki, które zechcą uatrakcyjnić je o własne pomysły.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Działanie innowacyjne „Aktywność sportowa, ruch i zabawa to świetna sprawa”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA autorstwa Magdaleny Sowy , realizowana w roku szkolnym 2024/2025r. w grupie ,,Maleństwa'' 3/4 latki
Ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Jest nieodzownym elementem poprawiania zdrowia, rozwijania sprawności, postaw i umiejętności, a także kształtowania nawyków w przyszłości. Jak powszechnie wiadomo współczesny człowiek coraz bardziej ogranicza swoją aktywność ruchową. Prowadzi to do obniżenia wydolności fizycznej i powstawania wielu wad postawy. Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu u dzieci w wieku przedszkolnym chciałabym w nich zaszczepić potrzebę uprawiania sportów. Poprzez prowadzenie ciekawych i urozmaiconych zestawów ćwiczeń i zabaw gimnastycznych, powoli, ale systematycznie wprowadzać dzieci w nieskończony skarbiec ruchów. Mając na uwadze zapewnienie dzieciom właściwych warunków do osiągnięcia dojrzałości fizycznej, opracowałam innowację pedagogiczną „Aktywność sportowa i zabawa to świetna sprawa”.
Cel główne innowacji:
• Propagowanie zdrowego stylu życia i rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu
Cele szczegółowe innowacji:
• upowszechnienie sportu, rekreacji i aktywności fizycznej wśród jak najszerszej grupy dzieci w wieku przedszkolnym,
• stwarzanie okazji edukacyjnych, umożliwiających wpieranie i wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
• kształtowanie postaw i nawyków higieniczno–zdrowotnych, wdrażanie do zdrowego stylu życia oraz umiejętnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, słońce, przestrzeń.