Programy edukacyjne i projekty rządowe realizowane w roku szkolnym 2022/2023:
Program wychowania przedszkolnego
Program wychowania przedszkolnego. Samodzielne – Wszechstronne – Szczęśliwe
Program ma na celu wsparcie nauczycieli w wychowaniu dziecka samodzielnego, wszechstronnego i szczęśliwego dzięki rzetelnej, ciągle uaktualnianej wiedzy nauczyciela z zakresu psychologii rozwojowej.
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania dla 3, 4, 5 i 6-latków. Wyd. OXFORD
Autorzy: Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska
Prezentowany program dotyczy nauczania języka angielskiego dzieci w wieku 3-6 lat, czyli w przedszkolu. Odwołuje się do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 czerwca 2016 r. Podstawa programowa zakłada liczbę 240 godzin nauki języka obcego w ciągu czterech lat (60 godzin rocznie) odbywających się systemem 2-3 zajęć 30 minutowych w tygodniu lub 15-20 minutowych codziennie. Autorki programu wskazują na potrzebę wielopłaszczyznowej integracji nauki języka z programem wychowania przedszkolnego. Charakteryzują jednocześnie specyfikę potrzeb dziecka w okresie przedszkolnym i konieczność dostosowania nauczania do jego możliwości percepcyjnych, poznawczych i emocjonalnych. Świadomość tej specyfiki towarzyszy autorkom w całym programie. Ważnym elementem nauczania języka jest nauczyciel, którym może być profesjonalista filolog, ale też nauczyciel wychowania przedszkolnego z odpowiednim przygotowaniem. Autorki zwracają uwagę, że w każdym przypadku obecność wychowawcy wpływa dodatnio na samopoczucie i zachowanie dzieci, co może podnieść efektywność nauczania. Należy pamiętać o ogromnych różnicach rozwojowych między młodszymi i starszymi dziećmi oraz ich nierównomiernym indywidualnym rozwojem i bezwzględnie dostosować czas i metody nauczania do odpowiedniego etapu i potrzeb każdego dziecka.
Celem ogólnym nauczania języka jest rozbudzenie u dzieci zainteresowania językiem obcym i kulturą, z jakiej się ten język wywodzi. Nie da się, jak już wspomniały wcześniej autorki, zignorować konieczności połączenia tego celu z celami ogólnymi wychowania przedszkolnego.
Wojewódzki projekt pn. „Klub zdrowego przedszkolaka” - głównym jego celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia w placówkach przedszkolnych. Działania projektowe mają na celu wzbogacenie wiedzy dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej, nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Projektach Edukacyjne:
MAMO,TATO WOLĘ WODĘ -„Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
AKADEMIA FILMOWA - NOWYCH HORYZONTÓW EDUKACJI FILMOWEJ – cykl wyselekcjonowanych filmów ukazujących mądre, wartościowe obrazy. Poruszana zostaje podczas zajęć tematyka bliska dzieciom w wieku przedszkolnym, tworzone są sytuacje wychowawcze, rozwój kompetencji społecznych oraz rozmowy na tematy takie jak: uczucia i emocje. Towarzyszące cyklowi warsztaty plastyczne stanowią doskonałą okazję do estetycznej interpretacji filmów a jednocześnie wpływają na rozwój motoryki małej i kreatywności.
„KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY” - to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ - Program edukacyjny ,,Uczymy Dzieci Programować” to inicjatywa mająca na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych to umiejętności, które warto kształcić już od najmłodszych lat. Ich uniwersalność sprawia, że przydadzą się naszym dzieciom na każdym etapie ich życia.
SZKOLNE PRZYGODY SWOJAKÓW - Program ma na celu pomóc nauczycielom i rodzicom pokazać dzieciom piękno polskiej przyrody oraz odkryć przed nimi sekrety otaczającego ich środowiska. Ma zachęcić dzieci do wyjścia z domu, by w dobie mediów i Internetu oderwać ich wzrok od ekranu komputerów, telefonów i telewizorów.Nowi bohaterowie Swojaki – wśród których są także zagrożone i chronione gatunki zwierząt, będą przybliżać dzieciom rozmaite regiony Polski, w których występują. Pokażą im co kryje przyroda i jak żyć z nią w zgodzie, ale przede wszystkim wyciągną dzieci na świeże powietrze, by razem obserwować magię natury!Dzieci będą mieć pole do kreacji i eksperymentowania, dlatego lekcje z Swojakami będą mieć przede wszystkim praktyczny charakter.
SZKOŁA PAMIĘTA - Celem akcji jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani z historią danego miejsca, regionu, społeczności. Inicjatywa jest realizowana w okresie, w którym w sposób szczególny wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. W ten sposób akcja nawiązuje do polskiej tradycji świat zadusznych.
Zajęcia dodatkowe
Program autorski zajęć ruchowych będzie realizowany podczas zajęć w przedszkolu poprzez
-zabawy integrujące,
-zabawy rozwijające sprawność ruchową,
-zabawy rozwijające umiejętności twórcze (muzyka, taniec)
-gimnastyka.
Ruch i zabawa jest naturalną formą aktywności dziecka charakterystyczną dla wieku przedszkolnego. To jedna z najważniejszych „sił napędowych” rozwoju dziecka,
odpowiadająca jego potrzebom. Ruch i zabawa to działalność wykonywana dla przyjemności, to przyjemne spędzenie czasu. Zabawa dostarcza dziecku zadowolenia, wielu przeżyć, emocji i doświadczeń.
Zabawa jest jedną z metod wychowawczych dziecka, która:
− jest czynnością wykonywaną dla przyjemności,
− jest działaniem atrakcyjnym, wykonywanym dobrowolnie,
− jest zachowaniem swobodnym pozbawionym motywacji materialnych,
− jest główną formą wyrażania zainteresowań dziecka,
− jest czynnikiem kształtowania osobowości,
− jest środkiem rozwoju psychiki dziecka,
− jest sposobem zaspokojenia potrzeby ekspresji i twórczości,
− jest formą aktywnego wypoczynku i odprężenia,
− jest główną formą poznawania rzeczywistości,
− jest naturalną i wrodzoną metodą uczenia się dziecka.
Zajęcia ruchowe mają na celu wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia i zabawy, uwzględniając:
− wiek i płeć dziecka,
− jego potrzeby,
− zainteresowania,
− samopoczucie,
− możliwości rozwojowe.
Program zajęć plastycznych - głównym ich celem jest rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych, a także wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka;
- uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk, zarówno przyrodniczych jak i społecznych;
- dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze;
- rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka;
- rozwijanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi;
- budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy;
- rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych, oglądanie wystaw miejscowych artystów);
- rozwijanie zdolności percepcji malarskich dzieł sztuki: spostrzegania, rozumienia, przeżywania, wartościowania.
Program zajęć umuzykalniających - obcując z muzyką, dzieci uczą się różnicować zjawiska oraz pojęcia, uświadamiają sobie między innymi trwanie w czasie, identyczność i różnorodność, dynamikę, tempo, skutek, przyczynę. Muzyka rozwija aktywną, twórczą wyobraźnię, służy także nauce analizy, syntezy i abstrahowania. Wiele muzycznych zadań daje małemu człowiekowi możliwość poszukiwania alternatywnych rozwiązań, zaprasza do eksperymentów, improwizacji, odkrywania. Kontakt z muzyką sprzyja także nauce jej wartościowania, formułowania sądów, wykształceniu wrażliwości i indywidualnego gustu. Ponadto sztuka muzyczna stanowi silny impuls do działania. Uczy aktywności opartej na regułach. Jej silne, bezpośrednie działanie odbywa się między innymi przez rytm, metrum, tempo, celowość i porządek ruchów, wywoływanie pożądanych stanów (pobudzenia, uspokojenia czy rozluźnienia). Śpiewając, poruszając się lub grając, dziecko musi podporządkować swoją potrzebę ekspresji zasadom rządzącym w muzyce, musi dostosować ją do rytmu i charakteru utworu muzycznego. Odnajduje się w jego harmonii.
Cele główne programu:
- stwarzanie warunków wychowawczych i edukacyjnych do zdobywania wiedzy dotyczącej muzyki w szerokim tego słowa znaczeniu.
- przygotowywanie dziecka do roli świadomego odbiorcy, wykonawcy i twórcy muzyki.
- kształcenie właściwych postaw społecznych — nabywanie umiejętności przejawiania zachowań akceptowanych np. cierpliwości, panowania nad emocjami i temperamentem,
- zaangażowania, współpracy, empatii.