Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego przystąpili do Międzynarodowej Akcji Czytanie na Polanie 2024. Dzieci poznały niesamowitą historię Frania i jego babci, z książki Grażyny Bąkiewicz pt. „Kosmiczni odkrywcy”. Uczniowie wysłuchali również fragmentów książki Agnieszki Chylińskiej pt. „Zezia i Giler”. W klasach I-III uczniowie wysłuchali treści książki Grzegorza Kasdepke pt. „A ja nie chcę być księżniczką”. W akcji wzięło udział 172 uczniów naszej szkoły. Czytali duzi i mali, dzieci i nauczyciele. Celebrowaliśmy ten dzień na świeżym powietrzu. Dzieci rozłożyły koce i wysłuchały różnorodnych historii. Wysłuchane historie stały się pretekstem do dyskusji na temat książki.
Głównym celem tej inicjatywy jest promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
Wakacyjne dyżury przedszkoli w gminie Psary w roku szkolnym 2023/2024
Jak co roku w gminie Psary organizowane będą wakacyjne dyżury dla przedszkolaków. Podczas tegorocznych wakacji pracować będą jednocześnie po dwie placówki według następującego harmonogramu:
1.07 - 31.07.2024 r.: • Szkoła Podstawowa im. E. Gierczak w Gródkowie, ul. Leśna 2, 42-575 Gródków, tel.: 32 267 22 40, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. • Przedszkole Publiczne w Psarach, ul. Malinowicka 16, tel.: 661 59 92 22, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
1.08 - 30.08.2024 r.: • Przedszkole Publiczne im. Misia Uszatka w Strzyżowicach, ul. 1 Maja 17, tel.: 32 360 43 71, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. • Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Dąbiu, ul. Pocztowa 39, 42-504 Będzin, tel.: 322672204, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że na dyżur wakacyjny można zapisać tylko te dzieci, które w roku szkolnym poprzedzającym dyżur uczęszczały do przedszkoli lub oddziałów przedszkolnych w gminie Psary. Przyjmowane będą przede wszystkim te przedszkolaki, których rodzice są osobami pracującymi. W czasie dyżuru w danej placówce grupa będzie utworzona, jeśli zostanie do niej zgłoszonych co najmniej 10 dzieci. Z uwagi na obowiązujące przepisy oświatowe i bezpieczeństwo liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 25. Zapisy na dyżur trwać będą od 15 maja do 10 czerwca 2024 r. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc ważną rolę pełniła będzie kolejność zgłoszeń. O przyjęciu dziecka na dyżur decyduje dyrektor placówki, który najpóźniej do 14 czerwca 2024 r. opublikuje listę dzieci przyjętych wraz z listą rezerwową. Zainteresowani rodzice muszą złożyć w sekretariacie placówki kartę zgłoszenia, oświadczenie o nie korzystaniu z urlopu w okresie dyżuru, na który chce się zapisać dziecko oraz wnieść „z góry” opłatę za korzystanie z usług przedszkolnych na konto wskazane w zawieranej umowie. Wszelkie niezbędne formularze udostępniamy w linku poniżej. Oczywiście w losowych przypadkach można zrezygnować z dyżuru. Wówczas należy zgłosić ten fakt pisemnie (np. emailem) przed rozpoczęciem dyżuru - w przeciwnym razie nie będą zwracane poniesione koszty. Wyjątkiem jest choroba dziecka poświadczona zaświadczeniem lekarskim. Proszę także pamiętać, że okres dyżuru wakacyjnego nie jest okresem adaptacji dla dzieci, które będą uczęszczały do przedszkola lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej od nowego roku szkolnego.
3-go maja 1791 roku – uchwalono pierwszą w Europie i drugą na świecie konstytucję, która ustanowiła Polskę jednym z najnowocześniejszych państw ówczesnego świata. 3 maj to czas refleksji nad naszą historią, naszym dziedzictwem, ale również nad obecnym stanem naszego kraju. To symbol wolności, demokracji, równości i solidarności.
Chcąc przybliżyć uczniom naszej szkoły to ważne wydarzenie w historii naszego kraju , klasy 4-8 oraz przedszkolaki przygotowały montaż słowno-muzyczny.
Uroczysta akademia była okazją do refleksji nad wydarzeniami sprzed 233 lat oraz dowód pamięci o przodkach którzy pragnęli ocalić kraj przed upadkiem. Była to także sprzyjająca okoliczność do pielęgnowania patriotyzmu wśród uczniów naszej szkoły.
19 kwietnia klasa 6b uczestniczyła w wycieczce integracyjno-edukacyjnej. Uczniowie najpierw bawili się w kręgielni w Katowicach, a następnie udali się do Planetarium Śląskiego, gdzie uczestniczyli w warsztatach meteorologicznych oraz obejrzeli seans. Szóstoklasiścimogli zapoznać się z ciekawymi informacjami na temat wszechświata, kosmosu, gwiazd i planet.
23 kwietnia ósmoklasiści wraz z opiekunami wyruszyli na wycieczkę do Oświęcimia.Głównym celem wyjazdu było zwiedzenie Muzeum Auschwitz-Birkenau. Pod opieką przewodników rozpoczęli zwiedzanie wystawy stałej oraz obiektów na terenie obozu macierzystego Auschwitz I do którego wejście otwiera brama z napisem „Arbeit macht frei” co oznacza „Praca czyni wolnym”.Na miejscu czekał przewodnik, który zaznajomił nas z historią obozu, na terenie którego znajdowały się budynki, oznaczone numerami i pełniące różne funkcje. Pod Ścianą Śmierci z powagą i smutkiem oddaliśmy cześć wymordowanym więźniom.
Następnie uczestnicy wycieczki udali się do obozu Auschwitz II-Birkenau, gdzie zwiedzili najważniejsze obiekty poobozowe: rampę wyładowczą, ruiny komór gazowych i krematoriów oraz baraki więźniarskie. Odwiedzane miejsca, eksponaty muzealne oraz multimedialne ekspozycje zrobiły wielkie wrażenie na zwiedzających. Była to prawdziwa lekcja historii o tragicznych wydarzeniach, które miały miejsce w czasie II wojny światowej.
Na zajęciach z języka polskiego poznajemy legendy jako gatunek literacki. To właśnie ta tematyka stała się pretekstem do zachęcenia m.in. czwartoklasistów do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie "Legendy polskie".
Lena Majeranek, uczennica klasy IV uzyskała kwalifikację do wystawy. Na konkurs nadesłano 714 prac z 54 placówek oświatowych, domów kultury, ognisk i stowarzyszeń twórczych oraz indywidualnych prac z całej Polski.
Spektakularny przegląd talentów w Szkole Podstawowej w Sarnowie
W piątek 12 kwietnia Szkoła Podstawowa w Sarnowie zamieniła się w arenę gwiazd. Uczniowie zaprezentowali swoje niezwykłe umiejętności podczas szkolnego przeglądu talentów. Była to niezapomniana uczta artystyczna, pełna wspaniałych występów, emocji i wzruszeń.
Od porywających piosenek przez dynamiczne układy taneczne, mistrzowskie popisy gry na instrumentach, balet, recytacje wierszy, aż po układanie kostki Rubika na czas czy też popisy hobby horse. Uczniowie demonstrowali swoje umiejętności z pełnym zaangażowaniem i pasją.
Publiczność nie mogła oderwać wzroku od sceny, a gromkie brawa towarzyszyły każdemu występowi. Wszyscy byli pod dużym wrażeniem.
Na zakończenie pani dyrektor osobiście wręczyła pamiątkowe dyplomy i medale uczestnikom, zachęcając do dalszego rozwijania swoich zainteresowań.
Postanowiono, że przegląd talentów stanie się stałym punktem kalendarza szkolnego. Takie uroczystości, podczas których młodzież wyraża siebie przez sztukę, budują więzi między dziećmi w różnym wieku oraz promują kreatywność.
A co, gdyby każdy uczeń, każda uczennica na koniec roku szkolnego otrzymał/a pasek na świadectwie? Dzisiaj nagradzamy „paskiem” uczniów, uczennice, którzy/re ze wszystkiego są najlepsi. Takich, którzy z każdego przedmiotu posiadają wymaganą w podstawie programowej wiedzę. Każdy z nas zna takiego ucznia i taką uczennicę, któremu i której chciałby dać „pasek” z przedmiotu, którego uczy. Niestety, uczeń/ca paska na koniec roku nie otrzyma, bo w szkole trzeba być dobrym ze wszystkiego, żeby otrzymać wyróżnienie. A gdyby tak wyróżniać każdego ucznia i każdą uczennicę za jego indywidualne zdolności z poszczególnych przedmiotów? Dzieci mają przecież tak wiele różnych talentów.
Świadectwo z paskiem dla każdego ucznia? To możliwe dzięki inicjatywie Wioletty Matusiak, edukatorki i nauczycielki, która cztery lata temu poruszyła w mediach temat świadectw z wyróżnieniem. Według pomysłodawczyni akcji każdy uczeń jest wyjątkowy i może dostać pasek za różne talenty, postawy i działania. Wystarczy, obok świadectw z czerwonymi paskami za najlepsze oceny, wydrukować kilka kolorowych pasków i nadać im znaczenie!
Dla kogo?
Dla kogo jest akcja pasek dla każdego ucznia i skąd pomysł na taką inicjatywę? Pasek dla każdego ucznia jest przede wszystkim dla uczniów, ale także dla nauczycieli i rodziców. Pokazuje, że na koniec roku szkolnego, każdy może zostać doceniony za różne kompetencje i postawy, tak ważne w obecnych czasach, a nie tylko za wzorową metryczkę. To bardzo ważne, aby mówić głośno o tym, że dzieci są wyjątkowe. Pozwolić im zauważyć, że mają w sobie różne talenty i idą do szkoły nie po to, żeby się dowiedzieć, że są słabe, tylko aby odkryć swój potencjał. Dowiedzieć się, że są unikatowe i na tym świecie niezbędne.
Co? Opis akcji.
Pasek dla każdego ucznia nie ma na celu pozbawić szkoły czerwonych pasków za wzorowe świadectwo, ale zwrócić uwagę też na te dzieci, które nie mają średniej minimum 4,75 i samych piątek, zwrócić uwagę na ich postawy i umiejętności. Bo każde z dzieci ma talent i jest wyjątkowe, rolą dorosłego jest by pomóc tym talentom zakwitnąć. W tym powinna pomagać szkoła. Jak może to wyglądać w naszej szkole?
Paski przede wszystkim dostaną uczniowie klas 4-8, którzy otrzymują oceny cyfrowe. Wychowawcy klas skonsultują proponowane paski z całą kadrą. Natomiast nie zaszkodzą konsultacje z dziećmi, które znając siebie wzajemnie, mogą trafnie wskazać dorosłym właściwy pasek dla kolegów i koleżanek.
Propozycje pasków:
CZERWONY PASEK
- Świetnie mi idzie w nauce (standardowe świadectwo z czerwonym paskiem),
BRĄZOWYPASEK
- Jestem zafascynowany technologią,
- Dzielę się moją wiedzą o programach i aplikacjach komputerowych,
- Jestem uczestnikiem koła informatycznego,
- Chcę zmieniać świat na lepszy za pomocą technologii,
- Stworzyłem/stworzyłam aplikację dla kolegów i koleżanek
ŻÓŁTY PASEK
- Jestem wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka,
- Staję w obronie słabszych, jestem dobrym przyjacielem,
- W ramach wolontariatu pomagam innym,
- Działam w samorządzie szkolnym, kołach zainteresowań, które mają na celu dobro innych,
- Angażuję się w życie szkoły i klasy,
- Niemożliwe dla mnie nie istnieje, jestem zawsze gotowy, by pomagać (magiczny uczeń)
- Chodzę na kółko filozoficzne/różańcowe lub kółko o podobnym charakterze
POMARAŃCZOWY PASEK
- Jestem zawsze radosny, „zarażam” uśmiechem i optymizmem,
- Jestem mega kreatywny, odważny, nietuzinkowy,
- Mam wysoką frekwencję.
Odpowiedzialni:
Za realizację akcji odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele uczący w klasach 4-8, ze szczególnym uwzględnieniem roli wychowawców klas. Wszyscy systematycznie wpisują pochwały poszczególnym uczniom, by wychowawca klasy pod koniec roku szkolnego, po konsultacjach z innymi członkami rady pedagogicznej czy dziećmi, mógł podjąć stosowną decyzję o przyznaniu uczniowi wybranego koloru paska. Koordynatorami akcji są: pani Wioletta Mokosa i pani Anna Matusik.
Co z tego wyniknie? (efekty)
Dzieci odkrywają swoje talenty, rozwijają swoje super moce. Dorośli codziennie towarzyszą im w tym procesie, pomagają w rozwijaniu talentów, stają się dla dzieci niezbędnymi dorosłymi. Każde z dzieci na koniec roku szkolnego otrzymuje kolorowy pasek, zostaje wyróżnione za swoją niezwykłość, nietuzinkowość, za talenty, które przez cały rok rozwijało, a które uczyniły go oryginalnym, niepowtarzalnym. To z kolei daje satysfakcję, że podopieczni się rozwijają, bo ważne są różne umiejętności, kompetencje, postawy, tak ważne w obecnych czasach. Udział w akcji pomoże też nauczycielom zauważyć w każdym uczniu progres, ale jednocześnie wskazać mu obszary rozwoju. Chcemy nagrodzić wszystkich za trud pracy, który włożyli przez cały rok, za ich wyjątkowość i podkreślić to, jak są ważni. Przecież każde dziecko jest innym, cudownym kolorem.
Kiedy?
Projekt wejdzie w życie z początkiem roku szkolnego 2023/2024, począwszy od 1 września. Akcja obejmie uczniów wszystkich klas starszych 4-8 i będzie trwała przez cały rok szkolny, który jest rokiem testowym. Po pierwszym roku trwania akcji Rada Pedagogiczna, w porozumieniu z rodzicami i uczniami, zadecyduje o przedłużeniu akcji i ewentualnym jej rozszerzeniu na klasy młodsze lub zmianach w jej funkcjonowaniu.