- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 567
Dzień Chłopaka obchodzony jest co roku 30 września. W naszej szkole świętowanie tego dnia na stałe wpisało się w kalendarz imprez szkolnych. Dziewczyny składały najlepsze życzenia swoim kolegom z klasy. Z tej okazji Samorząd Uczniowski ogłosił 30 września "Dniem Krawata". Każdy kto przyszedł w krawacie lub muszce był zwolniony z pytania. Dziewczynki z poszczególnych klas wytypowały wśród swoich kolegów misterów w wybranych kategoriach: mister ładnych oczów, mister uśmiechu, mister elegancji, mister sportu, mister grzeczności, mister humoru oraz mister fajnej fryzury. Wszystkim zwycięzcom gratulujemy!
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 522
Nauka i zabawa- kino sferyczne
4 i 5 października w naszej szkole gościło kino sferyczne. Na sali gimnastycznej został ustawiony namiot, w którym wyświetlany był film. Podczas seansu dzieci leżały na miękkich materacach wewnątrz kopuły, a nad nimi prezentowany był obraz panoramiczny. Uczniowie w zależności od grupy wiekowej obejrzeli różne ciekawe filmy edukacyjne. Pokaz wywołał wiele pozytywnych emocji i wrażeń.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 3573
Regulamin Wojewódzkiej Olimpiady z Języka Polskiego organizowanej przez Kuratorium Oświaty w Katowicach
- Zakres umiejętności.- I etap
- Termin konkursu: 24 października 2022r.
- Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury.
- Analiza i interpretacja utworów literackich oraz innych tekstów kultury z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Wykorzystywanie podstawowej wiedzy o języku – znajomość pojęć oraz terminów służących opisywaniu języka i komunikowaniu się ludzi.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
- Umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Wykorzystywanie elementów retoryki do tworzenia wypowiedzi pisemnych.
III. Zakres treści.
Uczeń
1) określa a) tematykę oraz problematykę utworu b) nadawcę i odbiorcę (adresata wypowiedzi).
2) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje w utworze.
3) wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje zależności między zdarzeniami.
4) rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.
5) określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym: tytułu, motta, puenty.
6) wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
7) rozpoznaje w tekstach literackich tragizm, komizm i jego rodzaje (słowny, postaci, sytuacyjny) i określa ich funkcje w utworze.
8) rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego.
9) rozróżnia gatunki epiki ,takie jak : powieść, opowiadanie, dziennik, pamiętnik, mit, przypowieść, bajka, legenda.
10) określa cechy powieści: obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej, sensacyjnej.
11) rozpoznaje cechy dialogu, monologu, opowiadania, opisu.
12) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst).
13) analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne: obraz, plakat, rzeźba, grafika, fotografia.
14) rozróżnia typy tekstów: informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy.
15) odróżnia informacje o faktach od opinii.
16) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty pod względem treści i formy.
17) wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych.
18) charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.
19) rozpoznaje metaforę (ożywienie, uosobienie), porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę, aluzję literacką i określa ich funkcje.
20) wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren.
21) wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe.
22) rozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach.
23) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy i objaśnia ich role w utworach literackich.
24) wskazuje i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie i w innych tekstach.
25) używa środków językowych charakterystycznych dla perswazji, tworząc własny tekst.
26) formułuje tezę oraz hipotezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje stanowisko.
27) zna i stosuje związki frazeologiczne związane tematycznie z pojęciami: miłość, przyjaźń, praca, człowiek, podróż, opieka/troska, tolerancja, zrozumienie.
28) wykorzystuje wiedzę o języku : a) rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące; b) rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe; c) buduje wskazane w punktach
28 a) oraz 28 b) wypowiedzenia i je przekształca;
- d) rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy;
- e) wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników;
- f) rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
- g) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa ich funkcje w wypowiedzi;
- h) stopniuje przymiotniki i przysłówki;
- i) oddziela temat fleksyjny od końcówki;
- j) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
- k) odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
- l) rozumie znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
ł) rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz określa ich funkcje w tekście; m) poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
- n) stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
- o) wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby;
- p) rozpoznaje rodzinę wyrazów, tworzy wyrazy pochodne;
- q) dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów – wskazuje podstawę słowotwórczą i formant, określa funkcje formantów, w tym tworzy zdrobnienia i zgrubienia.
29) tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
- a) opowiadanie;
- b) opis, w tym: bohatera, przedmiotu, dzieła sztuki, krajobrazu, przeżyć;
- c) list prywatny i oficjalny;
- d) ogłoszenie;
- e) podziękowanie;
- f) dedykacja;
- g) zaproszenie;
- h) przemówienie;
- i) sprawozdanie;
- j) pamiętnik;
- k) dziennik;
- l) charakterystyka postaci;
- m) notatka w różnej formie (np. : notatka encyklopedyczna, plan, mapa myśli).
30) zna zasady budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
31)stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia, wyolbrzymienia.
32) zna i stosuje reguły ortografii oraz interpunkcji.
33) korzysta ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w Internecie.
Literatura:
- Twórczość (fraszki, pieśni, treny) i biografia Jana Kochanowskiego.
- Henryk Sienkiewicz, „Latarnik.”
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 4518
Przedszkole Publiczne im. Kubusia Puchatka
Do pobrania :
Plan pracy ZSP Nr 2 w Sarnowie
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 10007
Szkoła Podstawowa im. Alfreda Szklarskiego
Do pobrania:
Plan pracy ZSP Nr 2 w Sarnowie
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 586
Zapraszamy do udziału w Akcjii Lidla " Talenciaki dla szkół" i przekazanie kuponów dla naszej szkoły.
Akcja Szkoły Pełne Talentów potrwa przez 10 tygodni, począwszy od 5 września. W zamian za kupony Talenciaki, które klienci mogą przekazać na dowolnie wybraną szkołę, Lidl Polska przekaże szkołom w całym kraju wysokiej jakości sprzęt i wyposażenie. To sposób sieci na podziękowanie za 20 lat spędzonych w Polsce i nadzieja na obudzenie młodych talentów.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 992
Pod koniec września uczniowie klas piątych wybrali się na wycieczkę integracyjno-edukacyjną. Pierwszym punktem naszej wyprawy był Olkusz. Odwiedziliśmy tam Muzeum Afrykanistyczne, które zawiera liczne eksponaty związane z życiem codziennym plemion zamieszkujących Afrykę Zachodnią oraz Afrykę Środkową. Zobaczyliśmy przedmioty codziennego użytku: ubrania, instrumenty muzyczne oraz zabawki z Afryki, a także przedmioty związane z kultem: posążki bóstw, amulety, maski i talizmany. Kolejnym punktem naszej wyprawy była Kopalnia Soli w Wieliczce. Na miejscu uczniowie przemierzali nietypowe korytarze, którymi poznawali tajniki tego niezwykłego miejsca. Dzieci pokonały trasę 3 km i 800 schodów, aby zejść na głębokość 135 m pod powierzchnię ziemi. W czasie tego długiego spaceru podziwialiśmy wspaniałe komory, posągi, różne maszyny, interaktywne pokazy legend, oraz urokliwe podziemne jeziora solankowe. Poznaliśmy legendę o Świętej Kindze, dzięki której powstało to magiczne miejsce. Na szczęście w drodze powrotnej nie musieliśmy pokonywać schodów do góry, ponieważ wyjechaliśmy windą. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się spacerkiem na inhalacje do tężni solankowej.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 554
30 września klasa 5 B świętowała Dzień Chłopaka. Dziewczynki wraz z wychowawcą złożyły chłopakom życzenia i symbolicznie wręczyły im prezenty. W drugiej części klasowego spotkania uczniowie spędzili miło czas na rozmowie, żartach i kosztowaniu pyszności przygotowanych przez rodziców i wychowawcę. Dzień Chłopaka stał się dla Nas okazją do wspólnie spędzonego czasu.
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 644
W myśl słów Wisławy Szymborskiej: „Czytanie książek to najwspanialsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” w dniach 26-30 września społeczność Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 2 w Sarnowie obchodziła Ogólnopolski Tydzień Głośnego Czytania. Fragmenty literatury pięknej, dziecięcej i popularnonaukowej można było posłuchać na każdej lekcji, zajęciach świetlicowych.
Głośno czytali uczniowie i nauczyciele. Od dawna dobrze wiemy, że czytanie rozwija wyobraźnię, język i pamięć. Uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzę i ułatwia naukę. W końcu to dobry pomysł na spędzenie wolnego czasu. Szczególnie dziękujemy przedstawicielkom samorządu uczniowskiego, Mai Kurowskiej oraz Alicji Wierzbie, które odwiedziły klasy czwarte, pierwsze, a także przedszkolaków.
Zapraszamy do galerii
- Szczegóły
- Autor: spsarnow
- Kategoria: aktualnosci
- Odsłon: 712
15 września odbyło się spotkanie uczniów klas IV-VIII z policjantką z Komendy Powiatowej w Będzinie. Tematem pogadanki była odpowiedzialność prawna nieletnich, agresja i przemoc wobec rówieśników i pracowników szkoły oraz zasady zachowania się obowiązujące w szkole i poza nią. Poruszone zostały także temat tzw. cyberprzemocy i skutków jakie może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z Internetu. Na spotkaniu uczniowie dowiedzieli się, jakie mają prawa i obowiązki w świetle prawa, kto i kiedy ponosi odpowiedzialność prawną oraz jaką postawę powinni przyjmować uczniowie, gdy są namawiani do czynu zabronionego przez prawo. Prowadząca pogadankę uświadomiła uczniom, że mają prawo czuć się bezpiecznie w domu, w szkole i na ulicy. Na co dzień mogą liczyć na pomoc ludzi i organizacji, które są do tego powołane.
Poruszane tematy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, o czym świadczyły liczne pytania kierowane do Policjantki. Po spotkaniu uczniowie w grupkach długo rozmawiali jeszcze na wyżej wymienione tematy.
Fachowe przeprowadzenie zajęć przez specjalistę w dużym stopniu przyczyniły się do wzrostu świadomości zachowań ryzykownych i bezpiecznych wśród uczniów oraz, mamy nadzieję, że pozytywnie wpłynie na ich zachowanie w szkole i poza nią.
Zajęcia z przedstawicielem Policji są jednymi z wielu działań realizowanych w ramach programu profilaktycznego naszej szkoły.