- Szczegóły
- Odsłon: 1480
Z wizytą Muzeum Chleba w Radzionkowie
Kołaczyki, rogaliki to są nasze smakołyki
Bułki, pączki też zjadamy
Lecz grahamki uwielbiamy.
W Radzionkowie dziś śpiewamy
Bo dom chleba odwiedzamy
Jak wypieka się pieczywo
Pokazują tu na żywo.
Dnia 6 października 2021 roku grupa „Tygryski” i „Mądre Sowy” pojechały na wycieczkę do Muzeum Chleba w Radzionkowie. Podczas wycieczki dzieci obejrzały film pt. „Chleb” – historie chleba, jego pochodzenie, tradycje z nim związane i proces produkcji pieczywa. Następnie odbyły się warsztaty z ciastem – formowanie przez dzieci plecionki z ciasta, wypiek, a na końcu konsumpcja. Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie całego muzeum między innymi cukierni, sklepu oraz dawnej szkoły w której omówiona została historia nauczania – zwyczaje panujące przed laty w szkołach, dzieci oglądały dawne książki, elementarze, materiały piśmiennicze, stroje, przybory. Pisały rysikiem na tabliczkach kamiennych. Poznały również historie komputerów – oglądanie komputerów na rzeczywistych eksponatach. Dzieci były bardzo zainteresowane, zadowolone, pełne wrażeń wróciły do przedszkola.
- Szczegóły
- Odsłon: 1380
Zajęcia plastyczne „Plastyczne prace przedszkolaków” opracowany został dla dzieci wykazujących uzdolnienia i zainteresowania plastyczne. Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka, rozwijanie i wspomaganie jego zdolności zgodnie z jego potencjałem i możliwościami. Program zakłada realizację haseł zawartych w podstawie programowej poszerzonych o treści różnorodnych działań praktycznych i rozwijania indywidualnych zainteresowań dziecka.
- Szczegóły
- Odsłon: 1946
Święto pieczonego ziemniaka
Dnia 23.09.2021r. w naszym przedszkolu odbyło się tradycyjnie „Święto Pieczonego Ziemniaka”. Przedszkolaki zostali zapoznani z historią ziemniaka, dowiedzieli się skąd pochodzi, jak inaczej nazywamy ziemniaki, z jakich części się składają oraz jakie potrawy można z nich przygotować. Po tym wprowadzeniu wszystkie grupy zabrały się do samodzielnego przygotowania garnka ziemniaczanego na ognisko. W przygotowaniach dzieciom pomagały wychowawczynie i Pani Kucharka. Dzieci miały okazję dowiedzieć się na czym polega jej praca oraz poznać tą tajemniczą Panią, która przygotowuje pyszne obiadki w naszym przedszkolu. Gotowe garnki wyniesiono do ogrodu przedszkolnego gdzie na ognisku zostały upieczone ziemniaczki. W oczekiwaniu na ziemniaczaną ucztę nauczycielki zaprosiły dzieci do wspólnej zabawy. "Tygryski" wykonały ziemniakowe maski, "Maleństwa" uczyły się ziemniakowej piosenki, a "Mądre Sowy" miło spędziły czas wykonując śmieszne ziemniakowe ludziki. Pobyt na świeżym powietrzu pobudził apetyt najmłodszych, a zapach roztaczał się na całą okolicę. Pieczone ziemniaki z ogniska smakowały jak z najlepszej kuchni świata. Głównym celem naszej imprezy było stworzenie okazji do wspólnej zabawy i wywołanie radości na twarzach wszystkich dzieci. Mamy nadzieję, że ten wspólnie spędzony czas przyniósł wszystkim wiele radości i dostarczył pozytywnych wrażeń.
- Szczegóły
- Odsłon: 1155
Język angielski w przedszkolu to bardzo popularna forma zajęć dodatkowych dla malucha. Pozwala już od najmłodszych lat oswajać się z językiem obcym, co ma znaczący wpływ na późniejszą edukację dziecka.W naszym przedszkolu zajęcia z języka angielskiego realizowane są we wszystkich grupach wiekowych dwa razy w tygodniu po 30 minut. Zajęcia te prowadzi Pani Magdalena Knapik - nauczyciel języka angielskiego. Angielski w przedszkolu ma formę zabawy, więc nauka nie jest nudna i dziecko radośnie bierze w niej udział. Nauczanie języka w formie zabawy to najbardziej atrakcyjna forma przekazywania wiedzy dla dziecka przy pomocy rysunków, komiksów, piosenek, bajek czy zabawek.To sprawia, że nowe słowa i zwroty wchodzą do głowy naturalnie. Przedszkolaki poznają kolory, podstawowe zwroty grzecznościowe, emocje czy warunki atmosferyczne.
- Szczegóły
- Odsłon: 1242
Zajęcia ruchowe realizowane z projektu edukacyjnego ,,Raz,dwa,trzy-teraz skaczesz Ty!''. Zabawy rozwijające umiejętności twórcze (muzyka,taniec) mające na celu wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka. Podczas zajęć mają ruch i super zabawę :)
- Szczegóły
- Odsłon: 1147
Wycieczka przedszkolaków „Zakątek Alpaka”
W środę 22 września 2021r. Mądre Sowy wraz z Tygryskami odwiedziły hodowlę alpaka ,,Zakątek Alpaka" w Będzinie. Wycieczka obfitowała w przeróżne atrakcje i wiele emocji. Alpaki to przeurocze zwierzęta, które obniżają poziom stresu i uwalniają endorfiny. Dzieci były tak szczęśliwe, że uśmiech z ich twarzy nie schodził podczas całego pobytu. Przedszkolaki mogły dotykać, przytulać i karmić marchewkami zwierzątka oraz fotografować się z nimi. Pan Jarosław opiekun zwierząt opowiedział dzieciom o każdym zwierzątku. „Dziewczynki” są trzy: Śnieżka, Bajka, Żaklin i jeden trzymiesięczny maluch. Przywódcą chłopców jest Czarny Bazyl, Brauni jest jasnobrązowy, Milord natomiast jest biały, dumny i wyniosły jak paw alpak. Najbardziej lubi marchewkę biały Szampan, Czarek jest nieufny i ciemnobrązowy, Imbirek to kolorowy przytulasek. Jest jeszcze Gucio zaczepniś, urwis, który może włożyć głowę do kieszeni, pociągnąć za kurtkę lub pomruczeć głośno. Niezwykłą atrakcją był spacer i karmienie zwierząt, głaskanie z zachowaniem ostrożności. Dzieci wykonały również pracę plastyczno-techniczną wykorzystując sierść zwierząt. Poznały sposób wykorzystania sierści, zamienianie jej w wełnę na kołowrotku. W czasie pobytu dzieci piły ciepłą herbatkę i jadły pyszne grzanki z grilla. Czas został uatrakcyjniony bezpiecznym placem zabaw. Pełni radości, z uśmiechami na twarzach oraz pod wrażeniem niezwykle spędzonego dnia,alpak wróciliśmy do przedszkola. Pobyt w „Zakątku Alpaka” był dla dzieci niesamowitym i niezapomnianym przeżyciem.
Dziękujemy za miło spędzony czas.
- Szczegóły
- Odsłon: 1539
Wrzesień w Przedszkolu Publicznym im. Kubusia Puchatka w Sarnowie rozpoczął się bardzo intensywnie, codziennie przedszkolaki korzystają z różnych zajęć wspomagających ich rozwój oraz łapiąc ostatnie letnie promienie słońca podczas zabaw na świeżym powietrzu. W grupie „Maleństwa” każdy dzień jest pod hasłem „adaptacja”. Dzieci korzystają z bogatej oferty zajęć adaptacyjnych, które ułatwiają im pobyt w przedszkolu. Uczą się malować, poznają wesołe piosenki, wspólnie bawią się i poznają miejsce, w którym spędzają czas. W „Tygryskach” dzieci mogą poznać nowe techniki muzyczne, wykorzystując do tego różne instrumenty oraz korzystają z nowych pomocy dydaktycznych usprawniających ich rozwój fizyczny. Dzieci mają również okazję do poznania podstaw programowania, w sposób łatwy i dla nich zrozumiały. Najstarsza grupa „Mądre Sowy” codziennie odkrywa nową wiedzę o otaczającym ich świecie, dzięki zajęciom z tablicą multimedialną. W ten sposób oswajają się z tym co czeka ich, kiedy staną się uczniami. Poznają elementy nauki kodowania i programowania oraz rozwijają inwencję twórczą i kreatywność.
- Szczegóły
- Odsłon: 1330
20 września w przedszkolu świętowaliśmy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. W przedszkolu w tym dniu było wesoło i kolorowo. To radosne święto zostało ustanowione na wniosek Rzecznika Praw Dziecka, dlatego warto właśnie przypomnieć sobie i zatrzymać się na chwilę przy tak ważnym temacie, jakim są prawa dziecka. W przedszkolu o nich przypominamy i dbamy by je przestrzegać każdego dnia. Sarnowskie przedszkolaki bawiły się wspaniale, brały udział w animacjach, pląsach, zabawach tanecznych i plastycznych. Zaśpiewały „Hymn przedszkolaków”
Czerpiąc ze słów Janusza Korczaka „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”, wszystkim przedszkolakom życzymy radości ze zdobywanej wiedzy, samych wesołych chwil spędzanych w przedszkolach, uśmiechu i beztroski.
- Szczegóły
- Odsłon: 1410
Zbieranie nakrętek to wciąż jedna z najpopularniejszych akcji charytatywno-ekologicznych. Akcja zbierania nakrętek trwa w naszym przedszkolu od kilku lat, zauważamy coraz większe zaangażowanie i wspieranie tej pięknej inicjatywy. W tym roku postanowiliśmy zbierać nakrętki na niezwykle szczytny cel: pomoc Piotrusiowi, który zmaga się z bardzo rzadką chorobą genetyczną mutacją genu SYT1, zespołem Baker - Gordon. Zbierając plastikowe nakrętki nie tylko pomagamy Piotrusiowi, ale też chronimy nasze środowisko, ułatwiając proces recyklingu plastików. Zbiórka dotyczy każdego rodzaju nakrętek, ze wszystkich artykułów używanych w gospodarstwie domowym (spożywczych, chemii gospodarczej itp.).
Zachęcamy do przynoszenia, bo liczy się każda nakrętka!
- Szczegóły
- Odsłon: 1420
Mowa każdego malucha rozwija się indywidualnie. Wyróżniamy jednak pewne etapy, które towarzyszą dziecku uczącemu się mówić. Na początku malec głuży, gaworzy, później uczy się wypowiadać pierwsze wyrazy, by w końcu budować proste, a następnie złożone zdania. Zdarza się, że poziom mowy malucha znacznie różni się od poziomu jego rówieśników. Możemy wówczas mówić o opóźnionym rozwoju mowy. Bywa on wynikiem indywidualnego tempa rozwojowego dziecka. Niestety przyczyną może być również niepełnosprawność umysłowa czy uszkodzenia neurologiczne, dlatego niezwykle istotne jest znalezienie przyczyny występowania zaburzenia.
O opóźnionym rozwoju mowy mówi się wówczas, gdy mowa dziecka (i jej kolejne etapy) pojawia się z około półrocznym (lub większym) opóźnieniem w porównaniu z innymi, prawidłowo rozwijającymi się dziećmi. Zasób słownictwa oraz znajomość pojęć (zarówno w mowie czynnej, jak i biernej) również są na niższym poziomie niż u rówieśników. Wyróżniamy kilka rodzajów opóźnionego rozwoju mowy:
- samoistny opóźniony rozwój mowy (inaczej określany prostym),
- niesamoistny opóźniony rozwój mowy – pojawia się z konkretnej przyczyny rozwojowej lub towarzyszy różnym zaburzeniom.
Każde dziecko, które ukończyło 3. rok życia i przejawia objawy opóźnionego rozwój mowy, powinno zostać objęte opieką specjalistyczną, dzięki której nastąpi stymulacja rozwoju mowy i jej usprawnienie. Co kryje się pod pojęciem stymulacji rozwoju mowy?
- Zachęcanie dziecka do mówienia i wyrażania siebie przy pomocy własnego głosu.
- Motywowanie dziecka do mówienia.
- Stworzenie i utrzymanie więzi emocjonalnej z dzieckiem.
- Zwracanie uwagi na poprawną dykcję, melodię i akcent.
- Zadawanie dziecku pytań i zachęcanie do udzielania odpowiedzi.
- Podtrzymywanie rozmowy z dzieckiem.
- Umożliwienie dziecku kontaktów z rówieśnikami.
Terapia dziecka z opóźnionym rozwojem mowy rozpoczyna się od wykorzystania tego, co dziecko już potrafi i zna. Duży nacisk kładzie się na ćwiczenia rozumienia mowy, a dopiero później na jej nadawanie.
Samoistny ORM pojawia się z nieokreślonych jak dotąd przyczyn. Uważa się, że na rozwój mowy mają wpływ:
- czynniki związane z dziedziczeniem,
- zaniedbania ze strony rodziców lub opiekunów.
W literaturze można spotkać się ze stwierdzeniem, że za ORM odpowiada opóźniony proces mielinizacji włókien nerwowych narządów artykulacyjnych (włókna odpowiadające za ruch narządów mowy). Do innych przyczyn możemy zaliczyć również:
- słabą stymulację dziecka do wydawania dźwięków i mówienia,
- zaburzenia poznawcze lub emocjonalne.
Samoistny ORM dotyczy tylko procesu mówienia. Rozumienie jest na prawidłowym poziomie. Z tego względu jako podłoże ORM często uznaje się indywidualne tempo rozwoju dziecka lub słabą dojrzałość aparatu artykulacyjnego.
W przypadku NORM (niesamoistnego opóźnienia rozwoju mowy) terapia wygląda nieco inaczej i zależy od zaburzeń, którym NORM towarzyszy.
- W niepełnosprawności umysłowej terapia skupia się na nauce werbalizowania własnych myśli i potrzeb, zadawania pytań, odpowiadania, a następnie korekcji zaburzeń artykulacji i doskonaleniu mowy.
- W zaburzeniach słuchu najważniejsze jest wcześniejsze zdiagnozowanie stopnia ubytku słuchu i zaopatrzenie dziecka w aparat słuchowy lub implant ślimakowy, a następnie nauka mowy, ćwiczenia głosowe, słuchowe i oddechowe.
- W uszkodzeniach narządów mowy (np. w rozszczepie podniebienia) najważniejszym elementem terapii jest przywrócenie odpowiednich warunków anatomicznych w jamie ustnej, które umożliwią prawidłowy rozwój mowy.
- W uszkodzeniach pochodzenia korowego (uszkodzenia mózgu), które miały miejsce przed zakończeniem rozwoju mowy, terapia logopedyczna powinna skupiać się głównie na rozwijaniu elementów mowy, które są niedokształcone.
Opóźniony rozwój mowy jest dość częstym zjawiskiem obserwowanym w przedszkolach. Jeśli ma on związek z indywidualnym tempem rozwoju dziecka, szybko wdrożona terapia logopedyczna powinna przynieść oczekiwane efekty. W razie wątpliwości, czy Twoja pociecha rozwija się prawidłowo, warto udać się do specjalisty.
https://panilogopedyczna.pl/2021/08/dlaczego-moje-dziecko-jeszcze-nie-mowi/
Źródła:
- Tarkowski Z., Opóźniony rozwój mowy, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1992.
- Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki, tom 2, Opole 2003.