Wbrew stereotypom 21 marca, uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli. To oni przygotowali, prezentowali i tłumaczyli zagadnienia przyrodnicze. Ta krótka zamiana ról przebiegła podczas kolejnej, X Szkolnej Sesji Naukowej w Szkole Podstawowej w Sarnowie.
Coroczna sesja to prezentacja projektu edukacyjnego czyli długoterminowej pracy uczniów. Projekt realizowany był na kilku przedmiotach: przyrodzie, technice, plastyce i informatyce. Niezbędna była także praca w domu.
Program artystyczny przeplatał się z naukowymi faktami dotyczącymi najtragiczniejszych skutków zaniedbań względem naturalnego środowiska takich, jak: smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, efekt cieplarniany.
Taniec smogu- drapieżny, czarny, z przejmującą muzyką oraz film, to były istotne elementy uczniowskiej prezentacji.
Szkolna sesja naukowa wpisuje się w obchody powitania wiosny. Piękne dekoracje, plakaty okolicznościowe przygotowali na ten dzień uczniowie klas 5-6. A uczniowie klasy szóstej zorganizowali mobilne laboratorium i zaprezentowali wszystkim uczniom ciekawe doświadczenia chemiczne.
Jedna z grup przekonywała, że przyroda zbudowana jest z drobin- atomów, które są w nieustannym ruchu, prezentując zjawisko dyfuzji w powietrzu i cieczy. Inna, pokazała jak w butelce po mineralnej osiągnąć podciśnienie i jakie skutki może ono wywołać w naszym otoczeniu. Było badanie zawartości tlenu w powietrzu, Była symulacja „tornado” w butelce wraz z jednoczesnym opisem tragicznych skutków takich zjawisk w powietrzu. Był naoczny skutek oddziaływania kwaśnych opadów na organizmy żywe, tkankę organiczną i kości. Spektakularny pokaz wybuchu „wulkanu” przy ogólnym aplauzie widzów, zakończył doświadczenia laboratoryjne.
A na koniec uczestnicy wykrzyczeli apel do ludzi!
„Ziemię mamy tylko jedną , Ziemię piękną, Ziemię cierpliwą, Ziemię jedyną, i nikt jej nie powtórzy....
Każda forma życia jest wyjątkowa i zasługuje na szacunek!
Las jest domem zwierząt , które lubią ciszę i spokój!
Nie zamieniajcie rzek w ścieki , nie zrzucajcie do nich żadnych odpadków!
Nie wprowadzajcie do powietrza substancji zanieczyszczających!
Z umiarem stosujcie środki chemiczne przy uprawie gleby!
Nie niszczmy naszej Planety!
Ziemia nie przetrwa, jeśli nie zjednoczymy się we wspólnym działaniu!
I jeśli te słowa pobudziły rzeczywistą wrażliwość na potrzebę ochrony środowiska chociaż jednego młodego człowieka, to można odnotować sukces. Bo głównym celem takich działań jest uwrażliwianie uczniów na zachodzące na naszej planecie zmiany, niosące nieuchronne wynaturzenie.