Ułatwienia dostępu

Dzieciństwo to idealny czas na rozpoczęcie trwającej przez całe życie edukacji na rzecz praw człowieka. Można ją wprowadzić  przez powiązanie celów tej edukacji  z  osobistymi doświadczeniami dziecka nabywanymi w ramach życia rodzinnego oraz społecznego, a także bezpośrednich kontaktów z dorosłymi i innymi dziećmi.

Prawa dziecka to szczególna kategoria praw, gdyż dotyczą ludzi bardzo młodych i pozostających pod opieką dorosłych.
Propagowanie praw dziecka jest ważnym elementem codziennej edukacji, dlatego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Sarnowie kolejny raz uczniowie byli współorganizatorami debaty.
W związku z tym uczniowie na godzinach wychowawczych oraz lekcjach języka polskiego w sposób aktywny zapoznawali się z katalogiem praw dziecka zawartym w Konwencji Praw Dziecka. Chcieliśmy w ten sposób skłonić dzieci do przyjrzenia się, jakie prawa im przysługują.  Propagowanie Konwencji powinno nauczyć dzieci, jak dochodzić swoich praw i jak występować w swoim własnym imieniu. Następnie 18 XI społeczność szkoły zebrała się na sali gimnastycznej, gdzie uczniowie klasy Va i V b zaprezentowali krótkie scenki, propagujące ideę istnienia praw dziecka.
Następnie dyrektor szkoły Małgorzata Barańska oraz wicedyrektor Agnieszka Regulska wraz z uczniami i zaproszonymi gośćmi: Panią Magdaleną Gdesz-Sobczak, Panią Dominiką Buschmann,  uczestniczyli w debacie pt. „Każdy inny, wszyscy równi czyli spotkanie z prawami człowieka”. Debatę otworzyła prezentacja ukazująca historię praw dziecka  w Polsce i na świecie.
Podczas spotkania uczniowie klas III-VI mieli okazję wyrazić swoje zdanie m.in. na temat tego:
- Czy inny znaczy gorszy?
- Inny w Polsce wróg czy przyjaciel?
-Co zrobić, aby integracja między ludźmi była skuteczniejsza?

Debata pozwoliła uczniom doświadczyć nowego sposobu dyskutowania. Uczestnicy spotkania chętnie prezentowali swoje zdanie, przedstawiali spostrzeżenia, bronili swojej argumentacji. Ponieważ przewodnim hasłem spotkania była akceptacja drugiego człowieka, która  jest niezwykle ważna w poszanowaniu praw jednostki, cała społeczność szkoły w Sarnowie utworzyła „łańcuch tolerancji”. Każda klasa wykonała hasła, które uczniowie w wyznaczonym dniu nosili przypięte do odzieży: POMOC, SZANUJ, NIE DYSKRYMINUJ, STOP PRZEMOCY, STOP AGRESJI., RÓWNOŚĆ, PRZYJAŹŃ, PARTNERSTWO,SERDECZNOŚĆ, ŻYCZLIWOŚĆ, TOLERANCJA. Całość spotkania ubarwiły również przygotowane przez uczniów transparenty propagujące prawa dziecka.