Ułatwienia dostępu

„O tyle świat będzie lepszy, o ile nauczymy się, że los ludzi

jest wspólny, że jednocześnie jesteśmy różni i tacy sami”

                                                                                              Leszek Kołakowski

 

Dzieciństwo to idealny czas na rozpoczęcie trwającej przez całe życieedukacji na rzeczpraw człowieka. Można ją wprowadzić  przez powiązanie celów tejedukacji  zosobistymi doświadczeniami dziecka nabywanymi w ramach życiarodzinnego orazspołecznego, a także bezpośrednich kontaktów z dorosłymi i innymidziećmi.

Prawa dziecka to szczególna kategoria praw, gdyż dotyczą ludzi bardzo młodych i pozostających pod opieką dorosłych.

Propagowanie praw dziecka jest ważnym elementem codziennej edukacji, dlatego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Sarnowie kolejny raz uczniowie zostali zapoznani tymi bardzo dla nich ważnymi zagadnieniami.  Na godzinach wychowawczych oraz lekcjach języka polskiego w sposób aktywny zapoznawali się z katalogiem praw dziecka zawartym w Konwencji Praw Dziecka. Chcieliśmy w ten sposób skłonić dzieci do przyjrzenia się, jakie prawa im przysługują.  Propagowanie Konwencji powinno nauczyć dzieci, jak dochodzić swoich praw i jak występować w swoim własnym imieniu. W klasach została przedstawiona prezentacja multimedialna, przygotowana przez panią pedagog. W klasach czwartych uczniowie analizowali wiersz Marcina Brykczyńskiego „O prawach dziecka”, natomiast w klasach szóstych uczniowie odnosząc się do znanych baśniowych utworów analizowali przykłady łamania praw dziecka zawarte właśnie w tych utworach. W klasach pojawiły się ciekawe gazetki tematyczne.