„O tyle świat będzie lepszy, o ile nauczymy się, że los ludzi
jest wspólny, że jednocześnie jesteśmy różni i tacy sami”
Leszek Kołakowski
Dzieciństwo to idealny czas na rozpoczęcie trwającej przez całe życieedukacji na rzeczpraw człowieka. Można ją wprowadzić przez powiązanie celów tejedukacji zosobistymi doświadczeniami dziecka nabywanymi w ramach życiarodzinnego orazspołecznego, a także bezpośrednich kontaktów z dorosłymi i innymidziećmi.
Prawa dziecka to szczególna kategoria praw, gdyż dotyczą ludzi bardzo młodych i pozostających pod opieką dorosłych.
Propagowanie praw dziecka jest ważnym elementem codziennej edukacji, dlatego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Sarnowie kolejny raz uczniowie zostali zapoznani tymi bardzo dla nich ważnymi zagadnieniami. Na godzinach wychowawczych oraz lekcjach języka polskiego w sposób aktywny zapoznawali się z katalogiem praw dziecka zawartym w Konwencji Praw Dziecka. Chcieliśmy w ten sposób skłonić dzieci do przyjrzenia się, jakie prawa im przysługują. Propagowanie Konwencji powinno nauczyć dzieci, jak dochodzić swoich praw i jak występować w swoim własnym imieniu. W klasach została przedstawiona prezentacja multimedialna, przygotowana przez panią pedagog. W klasach czwartych uczniowie analizowali wiersz Marcina Brykczyńskiego „O prawach dziecka”, natomiast w klasach szóstych uczniowie odnosząc się do znanych baśniowych utworów analizowali przykłady łamania praw dziecka zawarte właśnie w tych utworach. W klasach pojawiły się ciekawe gazetki tematyczne.