Ułatwienia dostępu

Szkoła podstawowa w Sarnowie została oddana do użytku 1 września 1959 r., spełniając wieloletnie marzenia społeczności lokalnej o posiadaniu własnej, pięknie urządzonej i nowoczesnej szkole (do tej pory dzieci uczyły się w kilku prywatnych domach wynajętych przez życzliwych mieszkańców wsi).

Wiele się przez ten czas wydarzyło, jeszcze więcej się zmieniło w każdym obszarze jej działalności. Zanim nastał rok 1999 – rok wprowadzenia reformy systemu edukacji w Polsce – wypełniała swe zadania dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawnymi regulującymi funkcjonowanie placówek oświatowych.

W swej historii przeżyła wiele zmian związanych z przeobrażeniami społeczno – ustrojowymi w kraju, co miało wpływ zarówno na treści kształcenia, jak i na organizację pracy szkoły, czego potwierdzeniem są najstarsze zachowane zapisy w kronikach szkolnych i protokolarzach rad pedagogicznych. Z lektury tych dokumentów można również wysnuć wniosek, że w pewnych okresach działalności niełatwo było jej funkcjonować. Jako mała, wiejska szkółka długo musiała pracować na swój obecny wizerunek.

W roku szkolnym 1959/1960 w nowym obiekcie naukę pobierało 341 uczniów w 10 oddziałach, klasy zatem były bardzo liczne. Podobnie było w kolejnych latach. Największą ilość uczniów odnotowano w roku 1962/1963, obowiązek szkolny realizowało wówczas 431 dzieci w 14 oddziałach. Krótko po otwarciu szkole nadano imię działacza komunistycznego - Juliana Marchlewskiego. Od początku istnienia obiektu naukę w nim pobierali także wychowankowie pobliskiego Domu Dziecka w Sarnowie. Cały czas utrzymywano ścisłą współpracę z dyrekcją i pracownikami tej placówki, celem zapewnienia dzieciom jak najlepszych wyników dydaktyczno – wychowawczych.

W latach sześćdziesiątych szkoła w Sarnowie była najnowocześniejszą placówką oświatową na terenie gminy. Posiadała dobrze wyposażone pracownie, świetlicę, stołówkę, gabinet lekarski, bibliotekę, salę gimnastyczną, sanitariaty, szatnię, boisko sportowe oraz kancelarię, pokój nauczycielski i pomieszczenia służbowe.


Do roku 1964 cykl kształcenia w szkole podstawowej trwał 7 lat. Po ukończeniu podstawówki młodzież mogła kontynuować naukę w szkołach zawodowych lub – po zdaniu egzaminów wstępnych – w liceach albo technikach w pobliskich miastach. W roku szkolnym 1965/1966 decyzją Ministra Oświaty i Wychowania wprowadzono ośmioletni obowiązek nauczania. W 1973 r. szkoła została przekształcona w Zbiorczą Szkołę Podstawową.

W roku 1976/1977 nastąpiła kolejna reorganizacja. Placówkę przekształcono w Zbiorczą Szkołę Gminną w Psarach z siedzibą w Sarnowie. Następnej reorganizacji dokonano w roku szkolnym 1984/1985, szkołę przekształcono w samodzielną jednostkę o nazwie Szkoła Podstawowa w Sarnowie. W jej skład weszły punkty filialne w Malinowicach i w Preczowie. W budynku nadal mieściły się siedziby Inspektoratu Oświaty i Wychowania w Psarach oraz Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego. Inspektorat funkcjonował do 1990 roku, później nadzór pedagogiczny i utrzymanie szkół przejął Kurator Oświaty i Wychowania w Katowicach poprzez Delegaturę w Sosnowcu. 21 października 1989 r. uroczyście obchodzono jubileusz 30 – lecia placówki, z okazji którego Rada Rodziców ufundowała społeczności szkolnej sztandar.

W 1992 roku w drodze konkursu wyłoniono nowego dyrektora szkoły:

– mgr inż. G. Polasiak, która objęła tę funkcję na 10 kolejnych lat.

W styczniu 1996 r. Zespół Ekonomiczno – Administracyjny pod nową nazwą Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli Gminy Psary przeniósł swą siedzibę do Dąbia – szkoła zyskała tym samym nowe pomieszczenia, w których urządzono sekretariat, wyposażony w urządzenia biurowe i sprzęt komputerowy. Równocześnie prowadzono szereg prac remontowych, których celem było podniesienie jakości pracy i nauki. Do najistotniejszych można zaliczyć: wymianę stolarki okiennej, wymianę kotłów CO z węglowych na gazowe, modernizację kuchni, kompleksowe malowanie pomieszczeń, wymianę oświetlenia i wiele innych.

W następnych latach na terenie placówki opracowane zostały liczne akty normatywne, takie jak: Statut Szkoły, Regulamin Wewnętrznego Życia Szkoły, Regulamin Pracy, Regulamin Wynagradzania, Regulamin Funduszu Socjalnego, Regulamin Rady Rodziców, Regulamin Samorządu Szkolnego i in.

Szczególnym rokiem w dziejach sarnowskiej szkoły podstawowej był rok 1999. 20 września tegoż roku odbyła się uroczystość 40 – lecia, podczas której nastąpiło nadanie szkole imienia, połączone z ufundowaniem nowego sztandaru. Patronem szkoły został Alfred Szklarski, pisarz z Katowic, autor książek przygodowych o Tomku Wilmowskim. W związku z przeobrażeniami ustrojowymi zachodzącymi w naszym kraju dotychczasowy patron, Julian Marchlewski – działacz komunistyczny – stał się postacią nieadekwatną do teraźniejszości.

Drugim, niezwykle ważnym wydarzeniem było wydanie przez Ministra Edukacji decyzji dotyczącej wdrożenia reformy oświatowej, którą wprowadzono 1. 09. 1999 r.




Potrzeba reformy zaistniała z wielu powodów. Od wielu lat, zarówno w Europie jak i w naszym kraju, obserwowano wyraźne załamywanie się systemu szkolnictwa. Nie nadążało ono za najistotniejszymi osiągnięciami szybko rozwijających się różnych dziedzin nauki. Próby uzupełniania programów szkolnych o nowe zdobycze wiedzy prowadziły jedynie do przeciążania uczniów nauką. Dlatego zasadnym stało się odejście od encyklopedyzmu na rzecz zwracania większej uwagi na kształtowanie umiejętności niezbędnych w życiu. Konieczność zmian widzieli także nauczyciele praktycy. Dlatego zapewne spośród wszystkich zainteresowanych reformą stron (ministerstwo, władze oświatowe, rodzice, uczniowie) to oni właśnie najszybciej dostosowali się do wprowadzonych zmian.

Nauczyciele sarnowskiej szkoły już wcześniej, wyprzedzając niejako założenia reformy, dostrzegali potrzebę realizacji koncepcji szkoły otwartej dla środowiska. W wyniku tego do oferty edukacyjnej wprowadzali szereg nowatorskich rozwiązań, innowacji i cennych inicjatyw, m.in. innowacja pedagogiczna Edukacja regionalna, powstanie dziecięcego zespołu folklorystycznego (1997r.), innowacyjny program nauczania wiedzy o społeczeństwie pod nazwą Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej, wdrożenie wielu programów autorskich – poszerzających ofertę zajęć pozalekcyjnych, a jednocześnie pozwalających na rozwijające i sensowne zagospodarowanie uczniom czasu wolnego od nauki.

Poza działaniami innowacyjnymi wiele się zmieniło także w zakresie form i metod pracy z młodzieżą. Nauczyciele zaczęli stosować na zajęciach nowoczesne metody interaktywne, wymagające przełamania nawyków myślenia, m.in. socjogramy, burze mózgów, wywiady, gry i zabawy symulacyjne, analiza dokumentów, drzewa decyzyjne, pisanie skarg i petycji, metoda projektu i wiele innych. Często odchodzili również od systemu klasowo – lekcyjnego na rzecz zajęć w terenie, organizując zajęcia edukacyjne w instytucjach kulturotwórczych, zacieśniając współpracę z rodzicami uczniów i instytucjami wspomagającymi działalność szkoły. Uczniowie mogli również najwcześniej spośród innych szkół w gminie uczyć się informatyki. W 1996 r. dzięki staraniom dyrektora placówka otrzymała w darowiźnie pracownię komputerową, co znacznie zwiększyło poziom usług świadczonych przez szkołę. Z kolei poprzez takie inicjatywy jak festyn rodzinny, aukcje prac dzieci, akademie środowiskowe, przeglądy twórczości dziecięcej, konkursy, zabawy, przedstawienia itd. nauczyciele pozyskiwali szkole wciąż nowych przyjaciół.

Dzięki reformie, dającej nauczycielom więcej swobody w organizowaniu swej pracy, wachlarz ciekawych pomysłów i nowatorskich rozwiązań wciąż się poszerzał. Do szkoły coraz mocniej zaczęły wkraczać kreatywność i przedsiębiorczość. Kadra nauczycielska przez cały czas doskonali swe umiejętności, nie tylko w ramach WDN, ale przede wszystkim poprzez studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące, warsztaty metodyczne, szkolenia oraz analizę prawa oświatowego i samodoskonalenie. Zaistniała też konieczność dostosowania (lub opracowania od podstaw) wielu aktów prawnych, regulaminów, procedur postępowania w różnych sytuacjach. W tym celu dyrektor powołał tzw. zespół wspierający, którego zadaniem było nowelizowanie istniejących i tworzenie nowych przepisów zgodnie z literą prawa. Zorganizował także cotygodniowe spotkania rady pedagogicznej w celu usprawnienia przepływu informacji oraz umożliwienia pracy zespołom nauczycielskim (zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe). Głównym celem takiego zorganizowania i koordynowania obiegu informacji decyzyjnej i zwrotnej było porozumienie się w działaniu na rzecz realizacji statutowych i programowych zadań szkoły. W trakcie uczestnictwa w spotkaniach omawiano sprawy związane z wprowadzaną reformą, dyskutowano nad poszerzeniem oferty edukacyjnej placówki, wymieniano się pomysłami, opracowywano materiały do dalszej pracy. Efektem tych poczynań były m.in. nowelizacja Statutu, opracowanie WSO, Programu Wychowawczego, Szkolnego Programu Profilaktyki, Programu Rozwoju Szkoły, Planu Pracy Szkoły, Planu Realizacji Ścieżek Edukacyjnych i wielu in. Z kolei każdy nauczyciel musiał opracować swój Przedmiotowy System Oceniania, Plan Pracy Wychowawczej z włączeniem do niego problematyki zawartej w Szkolnym Programie Profilaktyki, ująć treść ścieżek edukacyjnych w swym programie nauczania, zapoznać się ze Standardami wymagań edukacyjnych i uwzględnić je w procesie dydaktycznym, na bieżąco zapoznawać się z przepisami prawa oświatowego, wprowadzić do swej pracy problematykę pedagogizacji rodziców, znać i stosować się do obowiązujących w szkole regulaminów i procedur postępowania. Zatem dotychczasowa szkoła – po takiej transformacji – musiała odejść w zapomnienie. Szkoła w Sarnowie ma swoją misję i wszyscy jej pracownicy spełniają ją z pełnym przekonaniem i poświęceniem.

W 2000 roku spełniło się marzenie szkoły – posiadanie pełnowymiarowej sali gimnastycznej, a to dzięki przychylności władz samorządowych i oświatowych. Od dnia otwarcia (19. 10. 2000 r.) sala służy uczniom nie tylko w trakcie zajęć, ale również po lekcjach, wzbogacając tym samym ofertę racjonalnego spędzania czasu wolnego także przez okoliczną młodzież.

W 2002 roku dotychczasowy dyrektor szkoły w Sarnowie – mgr inż. G. Polasiak złożyła rezygnację z zajmowanego stanowiska. W drodze konkursu, po spełnieniu przez kandydata wymagań, wyłoniono nowego dyrektora – mgr Ewę Solipiwko. Funkcję tę powierzył jej Zarząd Gminy Psary w roku szkolnym 2002/2003, a pełniła ją do końca roku szkolnego 2008/2009.
Od wrzesnia 2009r. dyrektorem jest  mgr Małgorzata Barańska.


Zgodnie z § 2 Statutu Szkoły Podstawowej im. A. Szklarskiego w Sarnowie organem prowadzącym szkołę jest Gmina Psary, a nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach. W związku z przejęciem szkół podstawowych przez gminy, stały się one gminnymi jednostkami organizacyjnymi. Do zadań organu prowadzącego szkoły należy m.in. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie. Kompleksowa modernizacja budynku szkoły w Sarnowie miała miejsce w 2004 r. Wtedy również uczniowie otrzymali nowocześnie wyposażoną pracownię informatyczną.
W ostatnich latach zakupiono nowe meble do klas, doposażono sale lekcyjne w sprzęt multimedialny: projektory, laptopy, tablice multimedialne.


Wchodząc w odnowione mury szkolne, nauczyciele i wychowawcy nadal dbali o to, aby placówka nie tylko dostarczała uczniom wiedzy niezbędnej do dalszego kształcenia się. Troszczyli się również o rozwój twórczych uzdolnień dzieci, wypracowując takie formy pracy, dzięki którym różnorodne talenty mogły zostać zauważone, „doszlifowane” i zaprezentowane nie tylko szkolnej, ale i szerszej społeczności.

Każdego roku w szkole organizowane są różnorodne uroczystości wynikające z wypracowanego i kultywowanego od lat ceremoniału szkolnego. Wszystkie one przygotowywane są z ogromnym zaangażowaniem, dostarczając ich odbiorcom wielu wrażeń. Młodzież SP w Sarnowie bierze też aktywny udział we wszelkich imprezach, konkursach, przeglądach, zawodach, akcjach, organizowanych na terenie tutejszej gminy, na szczeblu powiatu, regionu, województwa czy kraju, zdobywając wiele nagród i wyróżnień. Szkoła organizuje też dla uczniów innych szkół wiele własnych konkursów, które na stałe wpisały się w kalendarz imprez organizowanych w ciągu roku na terenie gminy Psary. Wszystkie ważne momenty z życia szkoły i sukcesy uczniów odnotowywane są w Kronice szkoły.

W ciągu minionych pięćdziesięciu lat nasi uczniowie uczyli się także poza systemem klasowo – lekcyjnym, zdobywając wiedzę i umiejętności poprzez takie formy zajęć, jak: wyjazdy do instytucji kulturotwórczych (spektakle teatralne, projekcje filmowe, lekcje umuzykalniające i muzealne, spotkania z ciekawymi ludźmi), jedno- lub wielodniowe wycieczki klasowe i szkolne czy pobyty na tzw. zielonych szkołach.

Szkoła Podstawowa w Sarnowie zawsze chętnie współpracowała z wieloma osobami, organizacjami i instytucjami. Posiada wielu sprawdzonych i oddanych przyjaciół, którzy wielokrotnie pomagali i wspierali ją w niełatwej na co dzień działalności dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej. Za wszystkie wspólne lata – dziękujemy Wam!