Ułatwienia dostępu

Zabawa w kodowanie w przedszkolu przez grupę "Mądre Sowy"

W Przedszkolu Publicznym im. Kubusia Puchatka w Sarnowie w najstarszej grupie „Mądre Sowy” realizowane jest działanie innowacyjne Zabawa w Kodowanie", którego autorkami są Anna Łubowska oraz Angelika Czapla dodatkowo grupa ta bierze udział w Ogólnopolskim Programie "Uczymy dzieci programować". Celem działania innowacyjnego wprowadzonego w grupie „Mądre Sowy” jest przygotowanie przedszkolaków do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki kodowania i programowania oraz rozwijanie inwencji twórczej i kreatywności, umiejętność prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych. Planowanie działań prowadzących do rozwiązania sytuacji konfliktowej, weryfikacja poprawności wykonanych zadań oraz obserwacja i wyciąganie stosownych wniosków. Od początku kształcenia najważniejszą rolą w procesie nauczania i uczenia się odgrywa naturalna ciekawość i chęć poszukiwania odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania. Przed każdym nauczycielem – wychowawcą przedszkolnym stoi ważne zadanie, jakim jest wykorzystanie tej naturalnej otwartości na nowości oraz chęć ich poznania. Nauczyciel, chcąc pozytywnie kształtować postawę dziecka wobec mediów, powinien tak prowadzić zajęcia, aby świat komputerów i innych multimediów był odbierany przez uczniów jako przyjazne miejsce, pełne nowych, atrakcyjnych zjawisk. Jednak przede wszystkim jako świat, w którym mogą poruszać się swobodnie, zdobywając potrzebną wiedzę, bawić się i komunikować Zajęcia z programowania dla przedszkolaków zostały dostosowane do poziomu i możliwości dzieci. Trwają ok. 30 minut i realizowane są raz w tygodniu. Sercem tych zajęć jest mata edukacyjna – gigantyczna plansza, która przypomina planszę sudoku. Oprócz maty do zajęć wykorzystywane są kolorowe obrazki, materiały przyrodnicze, kolorowe kubeczki czy plansze ze strzałkami czyli tzw. klocki ruchu. Dodatkowo dzieci mogą oswoić się z robotem Ozobot Evo, zaprogramować grę dzięki programowi Scottie Go! oraz kodować przy pomocy tablicy multimedialnej. Dzieci mają okazję programować głównie na macie tworząc m.in wspólne zbiory, wymyślając proste gry np. programując ścieżkę, którą musi pokonać zwierzątko, aby dostać się do punktu zaznaczonego na macie. Trasę zwierzątka dzieci wyznaczają za pomocą klocków ruchu, sami ją w ten sposób kodując. Zajęcia przy użyciu robota Ozobot Evo oraz z tabletem są uzupełnieniem zajęć. W ten sposób mają okazję utrwalić pojęcia i umiejętności poznane na macie. Do realizacji zajęć wykorzystywane są aplikacje m.in. Scottie Go!

Zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.

 

  kodowanie z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

 

zabawy w kodowanie przy użyciu kolorowych kubeczków

 

odkodowana Mądra Sowa

programowanie z robotem Ozobot Evo

 

kodowanie z użyciem materiałów przyrodniczych