Ułatwienia dostępu

W ramach realizacji zadań związanych z akcją "Bezpieczna szkoła bezpieczny-uczeń" zaproponowaliśmy profesjonalne konserwatoria dla uczniów na temat profilaktyki uzależnień   „Tytoń”, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?”
 We współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy w Psarach do szkoły została zaproszona Specjalistka Terapii Uzależnień pani Monika Operchalska, pracująca w Polskim Towarzystwie Zapobiegania Narkomanii, oddział Katowice. W ramach spotkania zorganizowano konserwatoria w których brali udział uczniowie wszystkich klas.

  Uczniom klas I – III został przedstawiony program „Cukierki”. To program profilaktyczny oparty na bajce p. Agnieszki Grzelak. Program „Cukierki” należy do oddziaływań profilaktyki uprzedzającej, która może być najbardziej skuteczna. Głównym zadaniem tego programu było przybliżenie podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych oraz uczenie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi, które mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu. Dzieci uczyły się, jakie zachowania są pożądane w sytuacji zagrożenia. Podczas zajęć dowiedziały się również, gdzie mogą szukać pomocy w sytuacjach trudnych. Zajęcia miały bardzo ciekawą formę, dzieci cały czas aktywnie w nich uczestniczyły. Wysłuchawszy bajki rysowały list gończy za Sopuchem, odgrywały scenki co zrobić kiedy są same w domu a ktoś puka do drzwi i prosi aby je otworzyć.
W ramach aktywności proponowanych w programie „Cukierki” dzieci poszukiwały prostych sposobów wspierania siebie nawzajem tak, aby nikt w grupie nie czuł się osamotniony a tym samym podatny na „cukierkowe” niebezpieczeństwa.

 
Podczas spotkania z uczniami klas starszych IV – VI  specjalistka terapii uzależnień pani Monika Operchalska zaproponowała dzieciom pracę w grupach. Czwarto, piąto i szóstoklasiści wykazali dużą wiedzę na temat tego co młodych ludzi skłania do sięgania po substancje uzależniające,  jakie konsekwencje społeczne, zdrowotne, prawne, mogą wyniknąć  z  różnych nałogów. Pracując metodą „burzy mózgów” uczniowie starali się odpowiedzieć na pytania: co to jest uzależnienie, od czego można się uzależnić, dlaczego młodzi ludzie popadają w różne nałogi, gdzie można szukać pomocy? Propozycje podawane przez uczniów zostały szczegółowo omówione. Uczniowie pod kierunkiem prowadzącej dyskutowali, w jaki sposób mogą się bronić przed używkami,  jak być asertywnym, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, kogo i jakie instytucje można poprosić o pomoc. Jak radzić sobie kiedy problem uzależnienia dotyczy kogoś bliskiego z rodziny bądź kolegi, przyjaciela.

Efekty:
1.Dostarczenie dzieciom wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nim i związanych
2. Wyposażenie uczniów w wiedzę jakie są źródła pomocy i wsparcia dla osób uzależnionych.