Ułatwienia dostępu

„ Woda to niezwykła ciecz i należy ją szanować”

W  ZSP nr 2 Szkole Podstawowej im. A. Szklarskiego w Sarnowie po raz kolejny, na powitanie wiosny  zaproponowaliśmy całej społeczności szkolnej coś wyjątkowego.  Młodzi przyrodnicy przedstawili efekty realizacji projektu edukacyjnego, nad którym pracowali  kilka tygodni.
 Pierwsza część sesji to przedstawienie scenki okolicznościowej, w której zwykli ludzie oraz uczestnicy konferencji naukowej wypowiadali się na temat znaczenia wody dla człowieka. Bowiem tematem przewodnim tegorocznej sesji była woda, jej znaczenie dla człowieka oraz zanieczyszczenia wody i  konieczność jej ochrony.
A oto gorące jeszcze wypowiedzi uczniów o tym przedsięwzięciu:
-To było fantastyczne! Sesja była bardzo udana! Wszyscy zastygli, gdy pokazałam  erupcję wulkanu,- różowa, spływająca lawa-mówi Ola Widawska, która wraz z Kingą i Karoliną wykonała widowiskowy  eksperyment. - A to takie proste- wystarczy wykorzystać ocet, sodę oczyszczoną i barwnik spożywczy, mama mi to  wszystko dała.

-A my z Mateuszem, ( Mateusz Marciniak- przyp. aut.) pokazaliśmy tzw. ciecz nieniutonowską, która ma zgoła odmienne właściwości od wody, a przecież na jej bazie powstaje- powiedział Jaś Kopcik. W takiej cieczy  nie można stłuc szklanej rurki, pomimo uderzania z dużą siłą.
-Marcin z Natalką Michalską pokazali proste, a jakże zastanawiające właściwości wody- siłę wyporu i opór ruchu ciała swobodnie spadającego w wodzie.
-Nie!  najlepszy eksperyment miałem ja( Przyp. Dawid Misiak) i Kacper Lupa. Skondensowalismy parę wodną w szklanej butli. To proste, a jakże obrazowo pokazuje powstawanie chmur w atmosferze.
A Ola  z Julką Piotrowską pokazały, że 1/5 objętości powietrza zajmuje tlen i że ten gaz jest potrzebny nie tylko do oddychania ale i do spalania. Świetnie nam wyszło! Dziewczyny nie kryły zadowolenia.-Panie były z nas bardzo zadowolone.
- Lubimy pracować metodą projektu- każdy ma jakieś zadanie, według zdolności i według własnego wyboru. Niektórzy mają zdolności artystyczne więc zajęli się plakatami  Wszystko się udało!- skwitował Marcin Pluta. Janek - A ja obsługiwałem kamerę! To bardzo odpowiedzialne zadanie, aby wszyscy na szkolnym „telebimie” widzieli z bliska wykonywane eksperymenty.


Tak, jak poprzednie, tegoroczna sesja naukowa poświęcona była  poznawaniu przyrody i tego, co nas otacza przez eksperyment, doświadczenie. Uczniowie klasy szóstej udowadniali, że nasze otoczenie jest jednym wielkim laboratorium, a substancje, które są w naszej kuchni czy łazience,  zwykłe i  niepozorne,  potrafią reagować, tworzyć nowe związki, a przebieg eksperymentu jest często spektakularnie widowiskowy. Uczestnicy projektu stworzyli szkolne laboratorium sami, na potrzeby sesji. Wszystko przynieśli z domu. Pokazali ciekawe doświadczenia swoim młodszym kolegom, a  każde zjawisko zostało przez nich wyjaśnione naukowo, językiem zrozumiałym dla wszystkich.
Cel tego projektu był czytelny, bowiem podstawą poznania  w naukach przyrodniczych jest kontakt uczniów ze światem rzeczywistym. Warto pozwolić im popróbować eksperymentu, jako środka do celu zrozumienia złożonej rzeczywistości wokół nas. Dziecko w kontakcie z naturą odczuwa ogromne zadowolenie, gdy zauważa coś niezwykłego. Okazuje radość, nie kryjąc zdziwienia i zachwytu, chętnie  przewiduje przebieg zjawiska. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom pozwalamy  uczniom wcielić się w role  młodych naukowców.
Projekt edukacyjny jest szansą na uczynienie z procesu uczenia się wspólnej zabawy i pracy na gruncie znacznie bliższym niż treści zawarte  w podręcznikach szkolnych.