Świat przyrody fascynuje, szczególnie gdy jest to mikroświat lub modny dziś nano- świat. Coś, czego nie możemy dotknąć, zobaczyć, co jest niewyobrażalne zadziwia najbardziej.
Jednakże zajęcia na U. Śl. dają uczniom możliwość przeżywania zjawisk fizycznych, oglądania ich na żywo podczas zajęć laboratoryjnych. Co więcej, niektórzy mogą współuczestniczyć w ćwiczeniach.
W tym roku pracownicy naukowi uczelni zaproponowali uczniom zajęcia w trzech obszarach tematycznych:
1. Piękno nano i mikroświata- czyli coś o stosunkowo młodej dziedzinie naukowej, bowiem
przyroda w swoich dziełach wykorzystuje zjawiska i prawa światła od milionów lat, a naukowcy od kilkudziesięciu lat dopiero wdrażają tzw. nanotechnologie. Czego dotyczą i jak wykorzystuje się je dla człowieka, to fascynujące. W medycynie, przemyśle spożywczym, chemicznym ale głównie w elektronice. Teraz to już wiemy…
2. Cząsteczki na luzie czyli różnorodność ułożenia atomów w materii, różnorodność właściwości i zastosowań materiałów. Co dzieje się pod wpływem silnych oddziaływań w ciele stałym? Jak powstają układy związane, często uporządkowane w sieć krystaliczną. I jak powstają kryształy w przyrodzie i w laboratorium? I czy możemy zerwać więzy między atomami i otrzymać „ luźne cząsteczki”? Odpowiedzi na takie i wiele innych pytań uzyskaliśmy podczas jednego z wykładów.
3. Na tropie światła- czyli poszukiwanie odpowiedzi, czy oprócz życiodajnej energii niesionej przez światło ze Słońca, jest ono również nośnikiem niezbędnej do życia informacji o otoczeniu. Okazuje się, że dla różnych organizmów żyjących na Ziemi wygląda to inaczej. Niektóre z nich widzą w podczerwieni, inne w nadfiolecie. Jaki świat widzą zwierzęta, gady, owady i my mogliśmy zobaczyć podczas zajęć.
Bardzo lubimy wcielać się w młodych studentów uniwersytetu i uczestniczyć w tych niezwykłych zajęciach. Potrafią zadziwić…
Uczestnicy z klas 4-6