Czy wiecie czym różni się zapis graficzny kamertonu od gitary, a porażenie piorunem nie grozi nam w samochodzie, czy w samolocie? Te i wiele innych ciekawostek z świata fizyki mogliśmy poznać w trakcie wykładów na Uniwersytecie Śląskim, przygotowanych przez Pracownię Dydaktyki Fizyki. Uznając przedmioty matematyczno-przyrodnicze i techniczne za ogromnie ważne w edukacji młodego człowieka, nauczycielki: Grażyna Polasiak i Marzena Gałka-Frejowska co roku organizują wyjazdy na spotkania z „Osobliwościami Świata Fizyki”. Każda taka lekcja, ilustrowana doświadczeniami zmienia perspektywę oglądu rzeczywistości. Wykładowcy odwołując się do naszej codzienności odkrywają mechanizmy i zależności, które budują nasz świat. Na naszych oczach następuje niezwykły proces: świat, który znamy na co dzień, rzeczy, które nas otaczają, zjawiska, które obserwujemy od urodzenia, to wszystko opisane językiem nauki, da się wytłumaczyć i zrozumieć. Po zakończeniu pokazu, kiedy opuszczamy uczelnię, już nic nie jest banalne i oczywiste……. skoro dźwięki można zobaczyć.
W bieżącym roku tematyka pokazów obejmowała:
1. „Od huśtawki do rezonansu magnetycznego” w odpowiedzi na pytania: co łączy huśtawkę, instrumenty muzyczne, widzenie barwne i najnowocześniejsze techniki magnetycznego obrazowania medycznego? To ruch drgający i zjawisko szczególnego przekazu energii zwanego rezonansem. Eksperymenty przeprowadzone w czasie wykładu wprowadziły ucznia w skomplikowany świat rezonansów i ich zastosowań.
2. „ Dżwięczna fizyka” –bowiem źródłem dźwięku są ciała drgające. Do naszych uszu dociera zarówno szelest liści, brzęczenie muchy jak i ryk silnika odrzutowego. Umiemy rozpoznawać głosy znanych nam osób, przyjaciół. Lubimy muzykę ale drażni nas hałas. Dlaczego? Właśnie na te pytania znaleźliśmy odpowiedzi uczestnicząc w wykładzie, a atrakcyjne doświadczenia pomogły zrozumieć czym jest dźwięk i jakie są jego własności.
3. „ W teatrze wysokich napięć” fascynująca opowieść ubarwiona doświadczeniami z „dreszczykiem emocji”. Zajęcia dały odpowiedź na pytania: czy kot może być generatorem wysokiego napięcia? Czy ładunek elektryczny można trzymać w butelce? Jaki kształt ma pole elektrostatyczne? Czy włosy „stają dęba” tylko z przerażenia? Co to jest klatka Faradaya i przed czym może nas uchronić? Jak uniknąć porażenia piorunem?
Dodatkową „frajdą” było osobiste uczestnictwo wielu naszych uczniów w pokazach.
Zapraszamy do galerii zdjęć.