Ułatwienia dostępu

FERS RP UE RGB 1

W grupie nauczycielek naszej szkoły, odbywających mobilność kadry, w pierwszym tygodniu czerwca w Dublinie, była również nauczycielka języka angielskiego, która wzięła udział w kursie metodycznym „Mindfulness – a Hands-on Approach, zorganizowanym przez Szkołę Europass Teacher Academy. Udział w szkoleniu zagranicznym odbył sie w ramach realizacji przedsięwzięcia „Razem dla lepszego jutra”, realizowanego w ramach projektu "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. 

W międzynarodowej grupie kilkunastu uczestników (Grecja, Francja, Estonia, Finlandia, Austria, Niemcy), zgłębiła naukowe podejście do zagadnienia praktyki uważności oraz miała okazję zweryfikować, wzbogacić oraz utrwalić swój warsztat pracy w omawianym temacie.

Zajęcia realizowane podczas kursu koncentrowały się przede wszystkim na skutecznych  metodach zastosowania mindfulness – zarówno odnośnie uczniów jak i nauczycieli, odnosząc się nie tylko do aspektów  ich funkcjonowania w środowisku szkoły, ale również poza nią. Prowadziła je doświadczona terapeutka Deirdre Cronnelly, realizując swój autorski program i modyfikując zajęcia w razie potrzeby, po codziennej ich ewaluacji, tak aby były one optymalnie skrojone do potrzeb uczestników.

Ostatnimi zadaniami kursu było stworzenie „walizeczek”  dla uczniów i nauczycieli oraz ich współpracowników, z metodami, doświadczeniami i spostrzeżeniami, które uczestnicy kursu mają zamiar praktykować z uczniami i w odniesieniu do samych siebie. Znalazły się w nich takie pojęcia jak: dziennik wdzięczności, Circle of Influence (Krąg wpływu), a Mind as a Big Blue Sky - jedna z metod, pomagająca w koncentracji, umiejętność zarządzania stresorami, znalezienie i optymalne wykorzystywanie swojego piku energii, JOMO (Joy of Missing out w kontrze do FOMO – Fear of Missing Out, lęku przed byciem offline), techniki oddychania, odmawiania, filozofia W.I.N. – What’s important now (skupienie się na tym, co jest ważne w danej chwili), STOP exercise – świetne ćwiczenie na „pozbieranie się” z poczucia porażki, lub pomagające w chwili poczucia przytłoczenia oraz ćwiczenia uatrakcyjniające lekcje języka angielskiego, np.: mindful describing pictures.

Życie w uważności, z wdzięcznością i pokorą, w trosce i empatii, nie tylko wobec innych, ale również wobec samych siebie,  jest trudną sztuką, zwłaszcza w dzisiejszym scyfryzowanym i zmechanizowanym świecie, wymagającym od człowieka coraz to większej produktywności w coraz krótszym czasie,  wymagają regularnego „treningu”. Praktykowanie uważności, może być na te wymagania i potrzeby, świetną odpowiedzią.

Zanużenie w magiczny, klimat Dublina i okolic, oraz zajęcia odbywające się również poza murami szkoły – w Galerii Narodowej, czy w ogrodach przepięknego miasteczka Sandycove, możliwość kroczenia śladami Jamesa Joyca i innych znamienitych postaci związanych z Dublinem oraz wycieczka fakultatywna do malowniczych: Parku Narodowego Wicklow i Doliny Glendalough, stworzyły niesamowitą scenerię realizowanych działań.

Na podstawie nabytych doświadczeń w trakcie kursu, zostanie wdrożona innowacja dla uczniów, i przeprowadzone zajęcia zarówno dla chętnych pracowników szkoły jak i Rodziców uczniów.

dublin minfulness

więcej...