W naszej szkole nauczyciele realizują innowację pedagogiczną opartą na założeniach pedagogiki Montessori. Uczniowie klas 6b podczas godzin wychowawczych rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji w grupie klasowej. To właśnie w klasie dzieci spędzają najwięcej czasu w szkole i atmosfera panująca podczas lekcji ma ogromny wpływ na umiejętność ucznia się w trakcie lekcji. Rolą wychowawcy w tym działaniu jest motywowanie i zachęcanie uczniów do działania . W ramach godziny wychowawczej uczniowie klasy 6b uczestniczyli w zabawach integracyjnych:
„Dwa koła”
Klasa została podzielona na dwie grupy. Jedna grupa tworzy małe koło stojąc do siebie plecami. Druga grupa utworzyła wokół nich większe koło, tak aby każdy miał parę i stał do siebie zwrócony buzią. Każda para rozmawia ze sobą ok 1-2 minut. Uczniowie wskazywali z kim rozmawiało im się najlepiej, Wskazywali osoby, z którymi na co dzień nie rozmawiają. Dzielili się zaskakującymi informacjami o rozmówcach, o których wcześniej pewnych rzeczy nie wiedzieli.
„Dwa bloki”
Aby uzmysłowić uczniom , jak ważna w naszym życiu jest grupa społeczna i wspólna praca młodzież wzięła udział w zabawie pt. „Dwa bloki”. Uczniowie słuchali tekstu. Ich zadanie polegało na indywidualnym zapisaniu jak najwięcej informacji, które zapamiętali. Następnie uczniowie słuchali kolejnego tekstu. Tym razem dobrani w grupy również musieli wypisać jak najwięcej elementów, które zapamiętali. Młodzież jednoznacznie wskazała, że pracując w grupie była w stanie to zadanie wykonać lepiej.
„Czarodziejska kostka”
Uczniowie siedząc w kręgu rzucali kostką. Liczba oczek wskazywała na ilość informacji, które o sobie miał podać wskazany uczeń.
Wychowywanie dzieci i młodzieży w atmosferze przyjaźni i koleżeństwa to ważny element edukacji, która może wpłynąć na efektywność podejmowanych działań. Na kolejnych lekcjach będziemy kontynuować zajęcia w formie warsztatów.