Regulamin Wojewódzkiej Olimpiady z Języka Polskiego organizowanej przez Kuratorium Oświaty w Katowicach
- Zakres umiejętności.- I etap
- Termin konkursu: 24 października 2022r.
- Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury.
- Analiza i interpretacja utworów literackich oraz innych tekstów kultury z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Wykorzystywanie podstawowej wiedzy o języku – znajomość pojęć oraz terminów służących opisywaniu języka i komunikowaniu się ludzi.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
- Umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Wykorzystywanie elementów retoryki do tworzenia wypowiedzi pisemnych.
III. Zakres treści.
Uczeń
1) określa a) tematykę oraz problematykę utworu b) nadawcę i odbiorcę (adresata wypowiedzi).
2) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje w utworze.
3) wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje zależności między zdarzeniami.
4) rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.
5) określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym: tytułu, motta, puenty.
6) wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
7) rozpoznaje w tekstach literackich tragizm, komizm i jego rodzaje (słowny, postaci, sytuacyjny) i określa ich funkcje w utworze.
8) rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego.
9) rozróżnia gatunki epiki ,takie jak : powieść, opowiadanie, dziennik, pamiętnik, mit, przypowieść, bajka, legenda.
10) określa cechy powieści: obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej, sensacyjnej.
11) rozpoznaje cechy dialogu, monologu, opowiadania, opisu.
12) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst).
13) analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne: obraz, plakat, rzeźba, grafika, fotografia.
14) rozróżnia typy tekstów: informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy.
15) odróżnia informacje o faktach od opinii.
16) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty pod względem treści i formy.
17) wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych.
18) charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.
19) rozpoznaje metaforę (ożywienie, uosobienie), porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę, aluzję literacką i określa ich funkcje.
20) wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren.
21) wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie, parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe.
22) rozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach.
23) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy i objaśnia ich role w utworach literackich.
24) wskazuje i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie i w innych tekstach.
25) używa środków językowych charakterystycznych dla perswazji, tworząc własny tekst.
26) formułuje tezę oraz hipotezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje stanowisko.
27) zna i stosuje związki frazeologiczne związane tematycznie z pojęciami: miłość, przyjaźń, praca, człowiek, podróż, opieka/troska, tolerancja, zrozumienie.
28) wykorzystuje wiedzę o języku : a) rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące; b) rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe; c) buduje wskazane w punktach
28 a) oraz 28 b) wypowiedzenia i je przekształca;
- d) rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy;
- e) wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników;
- f) rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
- g) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa ich funkcje w wypowiedzi;
- h) stopniuje przymiotniki i przysłówki;
- i) oddziela temat fleksyjny od końcówki;
- j) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
- k) odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
- l) rozumie znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
ł) rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz określa ich funkcje w tekście; m) poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
- n) stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
- o) wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby;
- p) rozpoznaje rodzinę wyrazów, tworzy wyrazy pochodne;
- q) dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów – wskazuje podstawę słowotwórczą i formant, określa funkcje formantów, w tym tworzy zdrobnienia i zgrubienia.
29) tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
- a) opowiadanie;
- b) opis, w tym: bohatera, przedmiotu, dzieła sztuki, krajobrazu, przeżyć;
- c) list prywatny i oficjalny;
- d) ogłoszenie;
- e) podziękowanie;
- f) dedykacja;
- g) zaproszenie;
- h) przemówienie;
- i) sprawozdanie;
- j) pamiętnik;
- k) dziennik;
- l) charakterystyka postaci;
- m) notatka w różnej formie (np. : notatka encyklopedyczna, plan, mapa myśli).
30) zna zasady budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
31)stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi, rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia, wyolbrzymienia.
32) zna i stosuje reguły ortografii oraz interpunkcji.
33) korzysta ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów, frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w Internecie.
Literatura:
- Twórczość (fraszki, pieśni, treny) i biografia Jana Kochanowskiego.
- Henryk Sienkiewicz, „Latarnik.”