Innowacja pedagogiczna CLIL is fun
Program CLIL is fun przeznaczony jest dla dzieci klasy III, które już zaczęły swoją fascynującą przygodę z językiem angielskim. Termin dwujęzyczność oznacza taką organizację procesu nauczania, w której język angielski staje się środkiem przekazu informacji, wiedzy i naturalnym sposobem komunikowania się. Program wykorzystuje model B w nauczaniu metodą CLIL co daje uczniom tzw. częściową immersję w języku drugim. W tym modelu język angielski jest używany na zajęciach jako środek komunikacji i interakcji w co najmniej 50% sytuacji komunikacyjnych, a w pozostałych sytuacjach - język ojczysty dzieci. Tematyka do realizacji na zajęciach dwujęzycznych łączy nauczanie języka angielskiego z edukacją społeczną, przyrodniczą, muzyczną czy też plastyczną. Program zakłada, że język angielski jest używany w wyżej wspomnianych dziedzinach, co wyzwala konkretne sytuacje komunikacyjne. Lekcje natomiast są prowadzone w formie swobodnych projektów, warsztatów, dyskusji, pracy grupowej i w parach.
Innowacja jest efektem udziału nauczyciela w zagranicznym szkoleniu na Malcie "The Playground Classroom- Methodology at Primary Level" w ramach programu Erasmus+.
mgr Elżbieta Grochowina
Działalność innowacyjna w kl. I-II
Program zajęć czytelniczo- plastycznych Czytam, piszę i maluję jest adresowany do uczniów z klasy I-II w roku szkolnym 2020/2021 , 2021/2022. Głównym celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych i uzdolnień plastycznych, promowanie dzieci poprzez umożliwienie udziału w konkursach plastycznych i prezentacji ich twórczości oraz stwarzanie sytuacji skłaniających uczniów do częstszego korzystania z książek. Ponadto dzieci będą wdrażane do uważnego słuchania czytanego tekstu oraz umiejętności wyrażania własnych emocji związanych z przeczytanym tekstem.
Inspiracją do tworzenia dzieł plastycznych będzie literatura dziecięca. Prace wykonane podczas zajęć będą brały udział w tematycznych konkursach plastycznych wewnętrznych i zewnętrznych, a także będą wystawiane w klasie.
Tematyka zajęć uwzględnia przeżycia dzieci, ich wyobraźnię i obserwacje z natury, jak również kalendarz świąt i pór roku.
Program zajęć ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosowywać do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
mgr Małgorzata Barańska
mgr Agata Niemczyk
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO “Learn To Move, Move To Learn – Ucz się, żeby podróżować, podróżuj, by się uczyć”
Autor i realizator innowacji:
mgr Anna Matusik – nauczyciel języka angielskiego
Odbiorcy innowacji:
Innowacją pedagogiczną są obecnie objęci uczniowie klasy IIa.
Cel innowacji:
Umiejętność posługiwania się językiem angielskim jest niezwykle ważna i przydatna we współczesnym świecie, a realizacja przez szkołę międzynarodowego projektu wymiany grup uczniów "Matematyka oknem na świat" w ramach programu Erasmus + jest jedną z inspiracji do wdrożenia innowacyjnych działań w szkole. Głównym celem innowacji jest wykorzystanie w procesie edukacyjnym innowacyjnych technik uczenia, wykorzystujących wielorakie inteligencje oraz metody aktywne (oparte na działaniu ucznia) w celu zapewnienia większej i lepszej jakości przyswajanej wiedzy oraz rozbudzenia zainteresowań. Chcemy dać każdemu uczniowi możliwość uczestniczenia w procesie dydaktycznym i wspomagać uczniów w dążeniu do sukcesu. Przede wszystkim pragniemy, by nasi uczniowie już od najmłodszych lat używali języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, a także, by otwierali się na świat i ludzi z innych kultur.
Cele szczegółowe:
- zwiększenie skuteczności uczenia się,
- motywowanie uczniów do działania,
- rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności ucznia oraz własnej,
- integracja wiedzy różnych przedmiotów,
- rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie klasowej oraz międzynarodowej,
- rozwijanie umiejętności organizowania pracy własnej i innych
- uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
- doskonalenie kompetencji językowych
Założenia innowacji:
W innowacji zaproponowane są określone metody aktywne, wykorzystujące wielorakie inteligencje dzieci.
Uczeń:
- podejmuje wyzwania;
- uczestniczy w projekcie;
- komunikuje się z rówieśnikami z innych krajów w języku angielskim;
- uczy się nowych rzeczy bez wysiłku;
- rozwija logiczne myślenie;
- odkrywa i docenia swoje mocne strony;
- nabiera pewności siebie;
- uczy się współpracy.
Innowacja wkomponowuje się w realizację zadań zawartych w szkolnym zestawie programów nauczania, Statucie Szkoły, szkolnym programie wychowawczym oraz profilaktyki. Jest efektem udziału nauczyciela w zagranicznych szkoleniach na Malcie "Teaching English to Young Learners” oraz „Methodology Revisited Revitalised Renergised” odbytych w ramach projektu Erasmus+.
mgr Anna Matusik
Innowacja pedagogiczna „Twórcze powtórki” z języka polskiego dla klasy VIII a i klasy VIII b
Nadrzędnym celem programu jest efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z zakresu języka polskiego.
Cele ogólne to:
- Zapoznanie uczniów z formą egzaminu ósmoklasisty.
- Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu przeznaczonego na wykonanie zadań zamkniętych i otwartych.
- Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych i zadań otwartych.
- Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, w tekście potrzebnych informacji.
- Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie.
- Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce
- Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, argumentowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów, potwierdzonych przykładami literackimi.
- Doskonalenie sprawności redagowania poznanych form wypowiedzi pisemnej.
- Zwiększenie motywacji do nauki, wzmocnienie wiary we własne możliwości.
- Kształtowanie nawyków porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
- Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisu.
mgr Małgorzata Borowiecka
Innowacja „Myślę, więc jestem!”
Innowacją zostaną objęci wszyscy uczniowie klasy 8a oraz klasy 8b. Istotnymi jej elementami będą zadania na dowodzenie oraz praktyczne zastosowania matematyki, przy jednoczesnym kształceniu prawidłowego zapisu toku rozumowania oraz stałym ćwiczeniu sprawności rachunkowej. Ponadto utrwalenie wiedzy i umiejętności uczniów zgodnie z podstawa programową.
CELE OGÓLNE INNOWACJI:
- Rozwijanie umiejętności dowodzenia twierdzeń i zależności.
- Rozwijanie umiejętności podawania przykładów i kontrprzykładów.
- Utrwalenia wiedzy i umiejętności matematycznych, w szczególności rozwiazywania zadań o kontekście realistycznym, związanych z życiem codziennym, fizyką, chemią i przyrodą.
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego zapisu toku rozumowania.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności rachunkowej;
- Zainteresowanie uczniów matematyką, jako przedmiotem użytecznym i praktycznym.
mgr Katarzyna Nawrot
Focus on Culture - kultura i tradycje krajów anglojęzycznych
Kultura w uczeniu się języka obcego nie jest rozszerzalną piątą umiejętnością, doklejoną, można powiedzieć, do nauczania mówienia, słuchania, czytania i pisania. Jest zawsze w tle, od pierwszego dnia, gotowa zaniepokoić zdolnych uczniów, kiedy najmniej się tego spodziewają, unaoczniając niedoskonałości ich kompetencji komunikacyjnej tak długo pielęgnowanej, rzucając wyzwanie ich umiejętnościom w celu zrozumienia otaczającego ich świata (Kramsch 1993:1).
Znajomość kultury i tradycji innych krajów a także rozwijanie empatii i szacunku wobec nich jest bardzo ważnych aspektem również w nauczaniu języków obcych, ponieważ stopień opanowania powyższych umiejętności oprócz biegłości językowej wpływa na efektywność komunikacji w nauczanym języku obcym. Znajomość obyczajów, konwencji, systemów semantycznych a co za tym idzie ich świadomość w używaniu języka obcego stanowi o jakości porozumiewania się.
Nastolatkowie często dostrzegają podobieństwa i różnice historyczne, kulturowe. ważna jest również dla nich umiejętność przekazania w języku angielskim swoich poglądów. Realizacja innowacji będzie miała również na celu ukazanie różnic i podobieństw historycznych i kulturowych, aby kształtować młode pokolenie wrażliwych na innych, tolerancyjnych ludzi. Będzie bardzo ważnym elementem podczas realizacji międzynarodowego projektu wymiany grup uczniów "Matematyka oknem na świat" w ramach programu Erasmus+.
Zajęcia prowadzone w ramach realizacji innowacji będą mają na celu zapewnienie uczniom zdolnym mającym potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej krajów anglojęzycznych (Zjednoczonego Królestwa, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, RPA) oraz kompetencji kluczowych wykraczających poza program nauczania szkoły podstawowej, warunków umożliwiających w innowacyjny oraz optymalny sposób pozyskanie informacji dotyczącej kultury, tradycji, historii, znanych postaci, popularnych sportów, miejsc, obiektów i itp. charakterystycznych dla ww. krajów anglojęzycznych. W tym roku szkolny uczęszczają uczniowie klas 6, którzy w bardzo ciekawych formach dzielą się wiedzą obejmującą tematykę zajęć (prezentacje, lapbooki, leporello) z innymi uczniami oraz zwiększają swoje szanse sukcesów w konkursach z języka angielskiego.
mgr Ewa Korzus
„Mali detektywi” innowacja pedagogiczna rozwijająca zdolności i zainteresowania uczniów na I etapie kształcenia
Program przeznaczony jest dla uczniów pierwszego etapu kształcenia ogólnego w ZSP Nr2- Szkole Podstawowej w Sarnowie .W zajęciach będą uczestniczyć uczniowie klasy III B , aby rozwijać swoje zainteresowania i zdolności, wzbogacać swoją wiedzę oraz rozwijać swoje zdolności poznawcze. Uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach wg opracowanej koncepcji nauczyciela pt „Mali detektywi. Jakie tajemnice kryje świat wokół nas?”
Dzięki zajęciom dzieci będą poznawać tajniki matematyki, przyrody i informatyki. Rozwijać będą również swoje umiejętności plastyczne i kompetencje społeczne. Projekt składa się z kilkunastu scenariuszy lekcji. Część z nich połączona jest ze sobą motywem detektywistycznym, który rozbudzi ciekawość uczniów i zwiększy w nich chęć uczenia się i poznawania świata. Na każdych zajęciach uczniowie poznają inną zagadkę, którą „mali detektywi” będą starali się rozwiązać. Wszystkie zajęcia rozwijają u uczniów umiejętność formułowania wniosków na podstawie własnych doświadczeń.
Stosowanie metod aktywizujących podczas zajęć pozwoli uczniom nie tylko rozwijać swoje mocne strony, ale również eliminować słabsze oraz rozwijać kompetencje kluczowe ucznia. Zaproponowany program wzbogaci i poszerzy widomości uczniów, będzie rozwijał ich indywidualne predyspozycje i zainteresowania, którymi uczniowie będą mogli wykazać się na zajęciach w klasie oraz na konkursach szkolnych i poza szkolnych. Dzięki swojej wiedzy i umiejętności uczniowie będą mogli samodzielnie i twórczo pogłębiać i doskonalić swoje zdolności poznawcze w procesie kształcenia .
mgr Halina Piech-Ciężadło