POCIĄG DO NIEPODLEGŁOŚCI

29 wrzesień 2018

„Aby człowiek wiedział, dokąd zmierza, musi wiedzieć, skąd pochodzi. Naród bez historii błądzi jak człowiek bez pamięci”

„Pociąg do niepodległości” to inicjatywa ZSP nr 2 w Sarnowie realizowana w ramach obchodów 100-lecia niepodległości Polski. Wszystkie klasy 24 maja przygotowały kąciki tematyczne poświęcone kolejnym etapom walki Polaków o niepodległość. Pociąg do niepodległości zatrzymywał się na kolejnych „stacjach” zorganizowanych w klasach.
W klasie IV Julia Meszek, Marta Koc oraz Emilka Solipiwko przybliżyły uczniom postać Tadeusza Kościuszki oraz jego roli w Powstaniu Kościuszkowskim. Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się o licznych osiągnięciach tego bohatera, nie tylko w naszym kraju.
 
Martin Ksiądz, Mateusz Radej oraz Nikodem Sidorczuk (klasa Va) przygotowali informacje na temat przebiegu Powstania Listopadowego.
Następnie udaliśmy się do klasy VIb, gdzie Emilka Korzeb przybliżyła nam informacje o przebiegu i skutkach Powstania Styczniowego.
 
 
Klasa Vb przygotowała informacje na temat Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz jego roli w odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Poznaliśmy również historie powstania Legionów Polskich.
Następnie poznaliśmy dzieje powstań śląskich, plebiscytów oraz historię jedynego wygranego przez Polaków Powstania Wielkopolskiego.
  
 
Najmłodsi uczniowie naszej szkoły, czyli klasa I  przygotowała informacje na temat barw narodowych.
 
 
Niezwykle ciekawe okazały się informacje na temat tego w jaki sposób Klasa II przygotowała projekcje filmiku na temat godła.
 
 
W klasie III b mogliśmy posłuchać pieśni patriotycznych takich jak: „Rota”, „Bogurodzica”. Uczniowie przedstawili okoliczności powstania tych pieśni, a także różne ciekawostki związane z historia utworów. Natomiast Klasa III a opowiedziała nam o Legionach Polskich powstałych we Włoszech. Przybliżyły postać Jana Henryka Dąbrowskiego
 
 
Tego typu spotkania na pewno sprawiają, że wiedza o historii ojczyzny jest systematycznie pielęgnowana i rozwijana. A możliwość przygotowania przez uczniów wystąpień, prezentacji, gazetek, referatów na pewno przyczyniła się do podniesienia ich kompetencji w zakresie umiejętności wypowiadania, selekcji materiału, czy organizacji pracy.