Udział w szkoleniu Metoda edukacyjna Montessori w ramach programu Erasmus+

10 grudzień 2021

W dniach 22.11-04.12.2021r. Pani Magdalena Sowa odbyła kurs w ramach projektu Erasmus+, który miał miej miejsce we Włoszech w Mediolanie. Szkolenie "Metoda edukacyjna Montessori" odbyło się w ramach projektu "Mała wiejska szkoła w nowoczesnej i inoowacyjnej Erromie" programu Erasmus+. Podczas dwutygodniowego wyjazdu Pani Magda poznała główne zasady stosowane w Metodzie Montessori poprzez przekazaną wiedzę teoretyczną oraz praktyczną - pokazaną w szkole włoskiej Montessori.

 EU flag Erasmus vect POS

Co to jest Metoda Montessori?

Metoda Montessori została po raz pierwszy opracowana i zastosowana przez włoską lekarkę Marię Montessori.Dzięki jej bacznemu obserwowaniu rozwoju dziecka z punktu widzenia lekarza oraz stworzeniu autorskiego podejścia do nauczania dzieci, w którym edukacja jest oparta na naukowej obserwacji dzieci, udało się stworzyć kompleksowy program nauczania zwany właśnie Metodą Montessori. Obecnie Metoda Montessori jest stosowana już od ponad 100 lat w różnych krajach na całym świecie,w tym również w Polsce. Niektórzy krytycy metody przyznają, że niektóre jej rozwiązania są staroświeckie i nieprzystające dla edukacji XXI wieku, jednak propagatorzy metody wskazują na jej uniwersalne elementy, które z powodzeniem mogą być stosowane we współczesnych czasach.

Metoda Montessori bazuje na pewnych określonych zasadach stworzonych przez jej założycielkę. Do tych zasad pedagogicznych, których należy przestrzegać podczas nauki Metodą Montessori zaliczamy:

  • Zasada swobodnego wyboru– w obrębie przygotowanego otoczenia dziecko samo wybiera sobie przedmiot działań i samo ustala tempo i czas uczenia się oraz stopień trudności. Również do dziecka należy wybór ewentualnego partnera do pracy.

  • Zasada swobodnego wyboru materiału– w sali wszystkie materiały są zawsze dostępne, a dziecko samodzielnie podejmuje decyzję, z którym materiałem będzie pracować.

  • Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy– dziecko pracuje tam, gdzie samo zdecyduje i gdzie pozwalają na to granice rozsądku nauczyciela i możliwości organizacyjnych.

  • Zasada swobodnego wyboru czasu pracy– decyzję o czasie pracy pozostawiamy dziecku.

  • Zasada swobodnego wyboru formy pracy– dziecko samodzielnie wybiera temat pracy, pracuje wtedy, kiedy chce i będzie pracowało tak długo, jak długo praca ta będzie dla niego atrakcyjna i będzie sprawiała mu przyjemność.

  • Zasada porządku– każdy przedmiot w klasie ma swoje miejsce – skąd został wzięty, tam zostaje odniesiony.

  • Zasada ograniczenia– dzieci nie mogą robić tego co chcą i nie są partnerami nauczyciela. Ograniczeniu podlegają wszystkie elementy życia grupy.

  • Zasada izolowania trudności– każdy przedmiot z którym pracuje dziecko ma służyć pracy tylko z jednym określonym pojęciem. Jeśli dziecko pracuje nad wielkościami, to nie zajmuje się jednocześnie kolorami, bo do tego został stworzony inny materiał.

  • Zasada transferu– informacje, kompetencje, umiejętności opanowane podczas pracy z materiałem dziecko przenosi na otoczenie.

  • Zasada własnego działania i powtarzania– dziecko rozwija się zgodnie z programem wyznaczonym własnymi zainteresowaniami, potrzebami, możliwościami intelektualnymi, fizycznymi. Jeśli dziecko potrzebuje powtarzania czynności, nie ma w tym nic złego.

  • Zasada samokontroli– dzieci samodzielnie mogą stwierdzić czy daną pracę wykonały dobrze czy źle oraz w którym miejscu nastąpiła ewentualna pomyłka i jak ją naprawić.

 

Założeniem Pani Magdaleny jest wprowadzenie innowacji „Pozwól mi samemu to zrobić…” wzorując się na Metodzie Montessori :

 

-ćwiczenia praktyczne w ciągu dnia

-kształcenie zmysłów

-edukacja matematyczna

-edukacja językowa

-wychowanie dla kultury życia.