I krótkoterminowa wymiana grup uczniów

18 grudzień 2019

W dniach 25-29 listopada 2019 roku Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 2 w Sarnowie miał przyjemność gościć przedstawicieli szkół partnerskich z Hiszpanii, Włoch i Portugalii, którzy odwiedzili Polskę w ramach realizacji projektu „Maths as a window to the world” programu Erasmus+. Naszą szkołę odwiedziło 21. uczniów i 7. nauczycieli.
Już pierwszego dnia nasi goście zwiedzili szkołę, wzięli udział w zajęciach z matematyki, informatyki, języka angielskiego i języka polskiego. Podczas pobytu przeprowadzono szereg spotkań projektowych, odbyło się sympozjum nauczycieli matematyki oraz wiele rozmów na temat organizacji projektu. Uczniowie rozwijali i doskonalili kompetencje matematyczne i językowe, zdobywali cenne doświadczenia podczas warsztatów matematycznych. Wspólnie tworzyli krzyżówki, wykreślanki i inne interaktywne ćwiczenia matematyczne z wykorzystaniem platformy LearningApps. Rozwijali kompetencje kluczowe podczas gier i zabaw matematycznych, integracyjnych oraz podczas życia codziennego w szkole i polskich domach. Przyswajali słówka matematyczne w języku angielskim, komponując plansze do ilustrowanego anglojęzycznego słownika terminów i pojęć matematycznych oraz podczas zespołowej gry w scrabble. Zostali zapoznani z platformą eTwinning i przestrzenią TwinSpace przeznaczoną do realizacji naszego projektu.
Ważnym elementem wizyty było podsumowanie pierwszego konkursu realizowanego w ramach projektu. W wyniku międzynarodowego głosowania wybrano oficjalne logo projektu, które zostało narysowane przez Annę Jewak z Polski, akronim autorstwa Núria Bernal z Hiszpanii oraz slogan skomponowany przez Lorenzao Palermo z Włoch. Zwycięskie prace zostały nagrodzone dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi w postaci zestawów klocków WeDo.
Dni wizyty obfitowały w ciekawe przedsięwzięcia, podczas których staraliśmy się jak najlepiej zaprezentować kulturę naszego kraju, tradycje i zwyczaje. Cała grupa uczestnicząca w projekcie miała okazję spotkać się z Wójtem Gminy Psary Tomaszem Sadłoniem oraz poznać naszą Gminę Psary. Miłym akcentem podczas tego spotkania było obdarowanie gości przez władze lokalne pamiątkami z logo gminy oraz słodkościami. Podczas intensywnego tygodnia pokazaliśmy naszym gościom małą ojczyznę oraz najbliższe okolice. Zwiedziliśmy Zamek w Będzinie, unikatową dzielnicę Katowic – Nikiszowiec, Spodek, Muzeum Śląskie w Katowicach, Kopalnię Soli w Wieliczce oraz przepiękne Stare Miasto w Krakowie, które znajduje się na światowej liście dziedzictwa UNESCO. Przybliżyliśmy polską historię, legendy, znane postacie. Podczas zwiedzania nie zabrakło również czegoś dla podniebienia, mogliśmy wspólnie posmakować tradycyjnych polskich dań i słodkości. Smakowitych wrażeń dostarczył wszystkim obiad w kopalni soli oraz deser w pijalni polskiej czekolady Wedel. My również mieliśmy okazję poznać smaki krajów partnerskich, bowiem goście przywieźli ze sobą mnóstwo pyszności.
Podczas podsumowania wizyty odbyła się uroczysta akademia, na której zaszczyciły nas swoją obecnością zaproszone władze lokalne oraz rodziny goszczące. Uroczystości towarzyszyły występy uczniów oraz prezentacje multimedialne szkół i krajów. Uczniowie zaprezentowali zarówno polskie pieśni i tańce, jak i popularne dla partnerskich krajów piosenki oraz charakterystyczne scenki. Nie zabrakło tradycyjnego polskiego poloneza, słynnej Kukułeczki, włoskiego Fericita, hiszpańskiej corridy, portugalskiego fado oraz … rapowanych wierszy matematycznych. Podczas akademii zostały wręczone certyfikaty uczestnictwa w mobilności, drobne upominki z Polski oraz słodkości. Na zakończenie podsumowania wszystkich czekały ankiety ewaluacyjne, tradycyjny tort, wspólne pamiątkowe zdjęcia w foto-budce, gry matematyczne oraz zabawy andrzejkowe.
Szkoda, że tydzień tak szybko minął. Teraz przed nami kolejne zadania projektowe, wspólne działania, nowe wyzwania oraz spotkania.
Wizyta była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, rozwijania umiejętności porozumiewania się w języku angielskim oraz podniesienia świadomości europejskiej i wzmocnienia więzi europejskich, co ma niewątpliwie znaczący wpływ na podnoszenie jakości edukacji we wszystkich szkołach partnerskich.